Przekładnie pasowe są używane w maszynach przemysłowych i wielu innych urządzeniach. Służą do przenoszenia ruchu. Używa się ich w prostych oraz bardzo złożonych konstrukcjach. Składają się z dwóch lub więcej kół opasanych sprężystym cięgnem (jeden lub kilka równoległych pasów klinowych). Pasy klinowe to niezbędna część przekładni pasowych. Szeroki wybór pasków klinowych dostępny jest pod adresem – https://www.ebmia.pl/pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479_480.html

Pasy klinowe małe elementy i przez to mogłoby się wydawać, że ich udział w funkcjonowaniu całej konstrukcji nie jest tak ważny. Nic bardziej mylnego! Ich budowa jest dość skomplikowana i wiele od nich zależy. Pasy klinowe charakteryzują się wysoką wartością siły tarcia.

Zdjęcie-6-(5)

Mamy do wyboru wiele różnych pasów klinowych. Każdy jest przeznaczony do innych czynności. Przedstawiamy je poniżej.

Pasy klinowe ze ściętymi bokami i okryciem

Cechą charakterystyczną pasów klinowych ze ściętymi bokami jest niewielki poślizg. Są wąskoprofilowe i mają uzębienie wewnętrzne bierne. Posiadają wyższą wartość przenoszonej mocy niż pasy okryte o podobnych wymiarach. Sprawdzają się przy dużych przełożeniach i prędkościach.

Pasy klinowe zębate

Pasy klinowe zębate posiadają zewnętrzne lub wewnętrzne uzębienie, które podnosi elastyczność powierzchni bocznych pasa oraz wytrzymałość materiału przez zmniejszanie tarcia wewnętrznego w warstwie ściskanej. Dobrze współpracują z kołem pasowym. Taki typ pasów klinowych lepiej przylega do bocznych powierzchni rowka i nie musi być napinany w takim stopniu jak klasyczny.

Zdjęcie-7-(4)

Pasy klinowe zespolone

Pasy klinowe zespolone składają się z kilku pojedynczych pasów klinowych, które są połączone ze sobą na stałe taśmą łączącą. Łączone są ze sobą jedynie pasy tej samej długości oraz wielkości. Charakteryzuje je brak poślizgu między pasami klinowymi, a także lepszy napęd z osiami poziomymi oraz lepsze przenoszenie obciążenia udarowego. Sprawdzą się w pojazdach roboczych do przenoszenia mocy silnika spalinowego na prądnice, rozruszniki, pompy wodne czy wentylatory.

Pasy klinowe klasyczne (normalnoprofilowe)

Pasy klinowe normalnoprofilowe to klasyczny typ pasów klinowych. Są stosowane powszechnie w napędach przemysłowych maszyn energetycznych (sprężarek i pomp), jak również w maszynach technologicznych (szlifierkach i tokarkach).

Pasy klinowe zamknięte i otwarte

Pasy klinowe mogą być zamknięte oraz otwarte. Pasy otwarte są używane w przypadku, gdy zabudowa nie pozwala na zamontowanie pasa zamkniętego albo wtedy, gdy wymiary pasa są niestandardowe. Wyklucza to zastosowanie typowego rozwiązania.

Zdjęcie-8-(3)

Pasy wieloklinowe

Pasy wieloklinowe to niezwykłe połączenie dwóch typów: pasów klinowych i pasów płaskich. Stosuje się je przede wszystkim w przekładniach napędowych osprzętu pojazdów ciężarowych, a także w urządzeniach AGD. To wszystko przez ich możliwości – są w stanie przenosić bardzo duże moce przy wysokich prędkościach.

Zdjęcie-9-(1)

Zachęcamy do odwiedzenia sklepu internetowego EBMiA.pl, w którym znajdziesz szeroki wybór pasów klinowych, kół zebatych, łożysk oraz silników elektrycznych – https://www.ebmia.pl/silniki-elektryczne-c-1450_1480.html

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ