poniedziałek, Wrzesień 16, 2019

Czy warto wypożyczać samochód?

0
Czy warto wypożyczać samochód?

Posiadanie samochodu niesie za sobą wiele korzyści, jednak związane z tym koszty nierzadko okazują się bardzo wysokie. To może zniechęcać do zakupu własnego auta, zwłaszcza gdy ma być używane tylko okazyjnie. Warto więc zastanowić się nad wypożyczeniem pojazdu, np. na wakacyjny wyjazd. Oto kilka istotnych zalet takiego rozwiązania.

Gwarancja otrzymania sprawnego samochodu

Decydując się na wypożyczanie samochodu, możemy być pewni, że będzie on w pełni sprawny. To wypożyczalnia dba o to, aby dostępne w ofercie pojazdy miały aktualny przegląd techniczny i ubezpieczenie. Jako klienci musimy jedynie dopilnować, żeby auto było czyste i miało uzupełniony bak. Ponadto w przypadku niespodziewanej awarii na trasie możemy liczyć na pomoc wypożyczalni. Zależnie od informacji znajdujących się w podpisanej na czas wypożyczenia umowie, możemy otrzymać wsparcie techniczne lub nawet samochód zastępczy.

Auto dopasowane do indywidualnych potrzeb

Wypożyczalnie oferują wiele różnych aut i sami możemy zdecydować, który wybierzemy. Co prawda czasami konieczne jest wcześniejsze zarezerwowanie konkretnego pojazdu, ale można zrobić to przez Internet, więc nie jest to kłopotliwe. Wypożyczalnie samochodów kierują swoją ofertę nie tylko do właścicieli firm, ale też osób prywatnych. Z tego względu do wyboru mamy auta zarówno tzw. klasy premium, jak i segmentu A oraz B ( sprawdź na https://www.fleetcorp.pl/ ). Warto podkreślić, że wypożyczanie pojazdu nie wiąże się z podpisywaniem stosu dokumentów i wieloma formalnościami – bardzo często trwa to maksymalnie kilkanaście minut, po czym możemy odjechać wybranym przez siebie samochodem.

Korzystne ceny na wypożyczenie samochodu

Już dawno minęły czasy, kiedy na wypożyczenie auta mogły sobie pozwolić tylko dobrze zarabiające osoby. Obecnie każdy z nas może skorzystać z usług wypożyczalni, nie nadwyrężając przy tym swojego budżetu. Bardzo często nie ma potrzeby wpłacania kaucji początkowej, a cena za dobę korzystania z pojazdu rozpoczyna się od kwoty ok. 100 zł (zależnie od miasta, wybranej wypożyczalni oraz samego samochodu). Co więcej, często możemy skorzystać z atrakcyjnych promocji i np. nie martwić się dziennym limitem kilometrów.

Pamiętajmy, że wypożyczanie samochodu to dobre rozwiązanie nie tylko na wakacje. Z usług wypożyczalni można skorzystać także na czas naprawy własnego auta czy krótkiej wizyty w obcym mieście lub kraju, przykładowo w celach służbowych.

Stalowa osłona silnika, czy warto?

0
Stalowa osłona silnika, czy warto?

Osłona silnika

Osłona silnika to płyta, która montowana jest do podwozia samochodu, w celu zabezpieczenia komory silnika oraz pozostałych mechanizmów się tam znajdujących przed ewentualnymi uszkodzeniami, które mogą wystąpić w czasie jazdy. Kojarzona jest ona głównie z autami sportowymi i „terenówkami”, ponieważ to właśnie one wydają się być najbardziej narażone na rozmaite uszczerbki, szczególnie jeżeli chodzi o tę konkretną część pojazdu. Instalacja takiej płyty w przypadku samochodów osobowych spotykana jest rzadziej, jednak w ostatnim czasie liczba kierowców decydujących się na zastosowanie takiego rozwiązania wzrasta. Trudno się temu dziwić – okazuje się bowiem, że biorąc pod uwagę choćby obecny stan i warunki panujące na wielu polskich drogach, osłona podwozia to naprawdę sensowna inwestycja. Płyty różnią się od siebie w zależności od modelu samochodu, do którego są przeznaczone. Produkuje się je w dwóch wariantach: plastikowym (takie osłony w niektórych przypadkach stanowią część wyposażenia fabrycznego) oraz metalowym.

Metalowe osłony silnika

Po podjęciu decyzji o zainstalowaniu płyty pod silnik, należy zastanowić się nad wyborem właściwego typu. Plastikowa osłona podwozia samochodu jest często spotykana pośród asortymentu oferowanego przez wiele sklepów motoryzacyjnych. Przez wzgląd na pozornie atrakcyjną cenę i obietnicę prostego montażu zazwyczaj mamy do czynienia z faktem, że kwestia najistotniejsza, czyli jakość, schodzi na nieco dalszy plan. Tymczasem plastik jest materiałem nietrwałym i narażonym na pęknięcia, co powoduje, że nie zapewnia on ochrony na wysokim poziomie, a dodatkowo grozi spowodowaniem dodatkowych szkód w przypadku połamania. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się wersja metalowa (zwłaszcza stalowa), która wiąże się z koniecznością wyłożenia nieco większych pieniędzy, jednak gwarantuje ona trwałość oraz solidność. Metalowa osłona pod silnik jest w stanie posłużyć niejednemu kierowcy nawet przez dobrych kilka lat.

Co daje osłona silnika?

Najogólniej rzecz ujmując, osłona silnika zamontowana pod podwoziem samochodu chroni całą konstrukcję silnika wraz ze wszystkimi podzespołami przed rozmaitymi działaniami mogącymi w sposób negatywny wpłynąć na funkcjonowanie i stan techniczny pojazdu. Dzięki temu nie trzeba obawiać się zniszczeń, wynikających z bezpośredniego kontaktu z podłożem bądź napotkaną na trasie przeszkodą, najniżej położonych elementów, takich jak miska olejowa lub obudowa skrzyni biegów. Dużą zaletą jest również zabezpieczenie przed uszkodzeniami powstającymi mechanicznie podczas jazdy po nieprzystosowanym podłożu, pokrytym na przykład wystającymi kamieniami czy żwirem. Płyta ogranicza działanie czynników atmosferycznych, które mogą stanowić zagrożenie dla systemów elektrycznych oraz elektronicznych, a także minimalizuje ryzyko ewentualnego spowodowania szkód przez zwierzęta. Ponadto, zachlapania oraz liczba zanieczyszczeń (kurz, błoto, piasek) przedostających się do komory silnika zostaje w znacznym stopniu zmniejszona, przez co łatwiej zachować czystość bez wkładania w to specjalnego wysiłku. Warto zwrócić też uwagę na fakt, iż hałas powstający w wyniku pracy silnika, dobiegający z dołu, zostaje przy okazji częściowo przytłumiony.

Osłona silnika – czy warto?

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powyżej zalety, jakie gwarantuje zamontowanie osłony, niezależnie od celów, w jakich w przeważającym stopniu wykorzystywany jest pojazd, trzeba przyznać, że jest to sprawa warta rozważenia. Nawet podczas codziennej jazdy zwyczajną „osobówką”, możemy narazić auto na niepotrzebne uszczerbki, które niekiedy potrafią przeistoczyć się w naprawdę poważne usterki, skutkujące długimi godzinami spędzonymi u mechaników, połączonymi z ogromnymi wydatkami. Podobnym konsekwencjom da się bez trudu zapobiec właśnie dzięki zastosowaniu rozwiązania, jakim jest osłona silnika dolna. Coraz więcej osób decyduje się na tę inwestycję wiedząc, że nie będą to pieniądze wyrzucone w przysłowiowe błoto.

Łożyska toczne i drgania

0
Łożyska toczne i drgania

Łożyska są najważniejszym elementem konstrukcyjnych każdej maszyny. To właśnie one pracują najbardziej, a co za tym idzie ulegają znacznej eksploatacji. Skutkiem tego jest częsta wymiana właśnie tych elementów. Łożyska przenoszą obciążenie robocze z obrotowego elementy na korpus maszyny. To stanowi ich zasadniczą funkcję.

Najczęściej drgania w łożyskach powstają na skutek:

  • braku wyważania koszyka, który utrzymuje elementy toczne,
  • luzu promieniowego lub luzu osiowego,
  • drgania poszczególnych elementów łożyska,
  • błędów w wykonaniu poszczególnych elementów łożyska – należy rozumieć przez to brak krągłości lub chropowatości,
  • zmiany liczy części tocznych, co prowadzi do zmiany sztywności.

Poziom drgań łożyska, które jest uszkodzone, rośnie relatywnie do jego zużycia. W uszkodzeniu łożyska wyznacza się kolejne etapy: etap szumowy, etap drganiowy, etap termiczny.

Etap szumowy

Jest to pierwszy etap o szerokopasmowym charakterze przyspieszeń drgań. Wraz z pojawianiem się kolejnych mikrouszkodzeń dochodzi do zawężania się częstotliwości elementów łożyska. Na koniec tego etapu może pojawiać się duże przyśpieszenie drgań obudowy. Jest to oznaka sugerująca wymianę łożyska.

Etap drganiowy

Jeśli dojdzie do sytuacji, kiedy łożysko nie zostanie wymienione wtedy, kiedy była na to pora, wówczas możesz spodziewać się ubytków w łożysku – kolejny etap. Powoduje to znaczne przyśpieszenie drgań. W ten sposób ograniczona zostaje żywotność łożyska do tego stopnia, że może trwać jedynie przez kilka godzin. Etap drgań charakteryzuje się pojawieniem dużych luzów łożyska.

Etap termiczny

W przypadku bagatelizowania powyższych oznak zużycia łożysk, wówczas zużycie łożyska wchodzi w etap termiczny. Tutaj dochodzi do deformacji elementów oraz ubytków masowych. To wszystko przyczynia się do wzrostu oporu ruchu, siły tarcia przyczyniają się do zwiększenia temperatury, a jego właściwości ulegają pogorszeniu. Wytrzymałość graniczna jest przekroczona, a samo łożysko dąży w kierunku nieuniknionej awarii.

Kontrola stanu dynamicznego węzłów łożyskowych jest zalecana, ponieważ pozwala ona na ochronę całego zespołu przed pojawieniem się awarii. To może prowadzić do pojawienia się sporych strat ekonomicznych oraz czasowych. W bardzo skrajnych przypadkach może dojść nawet do naruszenia przepisów BHP. Dlatego szybkie wykrycie i zdiagnozowanie zmian pojawiających się w łożysku stwarza zagrożenie kosztownych przestojów parku maszynowego.

Artykuł dostarczył sklep techniczno-narzędziowy Akcesoria CNC oferujący wysokiej jakości uszczelnienia techniczne pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/412-mechanika/uszczelnienia-techniczne

Powłoki ceramiczne i kwarcowe, doskonale zadbają o lakier naszego auta

0
Powłoki ceramiczne i kwarcowe, doskonale zadbają o lakier naszego auta

W dzisiejszych czasach coraz bardziej przywiązujemy odpowiednią uwagę do pielęgnacji, czyszczenia czy też wręcz zadbania o wygląd i estetykę naszego auta, także poprzez zastosowanie niezbędnych do tego preparatów oraz kosmetyków samochodowych.

Powłoki ceramiczne jakie możemy stworzyć stosując właśnie takie produkty, to nie tylko alternatywa ale rozwiązanie które z wielu powodów zyskuje na popularności czy też zastosowaniu. Oczywiście powłoki kwarcowe pozwalają nam w pierwszej kolejności na stworzenie warstwy ochronnej jaka zabezpieczy nasz lakier przed uszkodzeniem a także wpłynie na jego właściwości czy też atrakcyjny wygląd. Warto więc nie tylko ocenić powłoki ceramiczne przez pryzmat tego co umożliwiają oraz pozwalają nam osiągnąć, ale także ich specyficznej funkcji którą de facto w większości przypadków i sytuacji pełnią.

Czy warto stosować powłoki ceramiczne oraz kwarcowe?

Nie zastanawiajmy się nad tym, czy warto stosować powłoki ceramiczne oraz kwarcowe, są one znacznie skuteczniejsze w kontekście ich działania od wosku samochodowego. Dodatkowo powłoki kwarcowe umożliwiają dużo prostsze mycie samochodu poprzez odprowadzenie wody, są one odporne na środki chemiczne i jednocześnie pozwalają na uzyskanie nader atrakcyjnego efektu szklistego wręcz lakieru. Jeżeli więc wspomniane powyżej powłoki kwarcowe i ceramiczne wzbudziły nasze zainteresowanie oraz uwagę to zajrzymy na stronę https://detailingstore.pl/35-powloki-ceramiczne-i-kwarcowe. Możemy się nie tylko dowiedzieć więcej o ich właściwościach czy zaletach zastosowania, ale również co oczywiste w prosty sposób pozyskać niezbędne produkty pozwalające na to by stworzyć powłoki ceramiczne na lakierze naszego auta. Niech więc będzie to coś co nie tylko rozważymy, ale również co zrozumiałe zastosujemy zgodnie z przeznaczeniem, funkcją oraz rolą jaką de facto powłoki ceramiczne mają najzwyczajniej w świecie pełnić. Jest to świetna okazja aby zadbać nie tylko o wygląd naszego auta, ale również zabezpieczyć jego lakier w najbardziej optymalny i skuteczny sposób.

Czy warto stosować powłoki ceramiczne oraz kwarcowe

Spawanie aluminium metodą TIG – dobry wybór dla moto-majesterkowiczów?

0
Spawanie aluminium metodą TIG – dobry wybór dla moto-majesterkowiczów?

Chociaż wiele metali jest spawanych metodą TIG, najczęściej związanym z nim jest aluminium, zwłaszcza z metalami o mniejszej grubości. Oczywiście wiele innych procesów może zespawać aluminium, ale przy lżejszych materiałach TIG jest właśnie najbardziej odpowiednim procesem.

Popularność metody TIG w kontekście motoryzacyjnym

Popularność aluminium w zastosowaniach motoryzacyjnych spowodowała, że spawanie metodą TIG jest dzisiaj już niemal standardem. Mocne mechanicznie i atrakcyjne wizualnie efekty spawania metodą TIG to proces numer jeden wybierany nie tylko przez profesjonalnych spawaczy, ale też przez każdego zapalonego entuzjastę i hobbystę motoryzacji.

Na co zwrócić uwagę przy wykorzystaniu TIG do spawania aluminium?

Proces ten dobrze nadaje się do aluminium, ale istnieje kilka cech metalu, które wskazują na punkty, które należy wziąć pod uwagę, jeśli ten materiał ma być spawany z łatwością i jakością. Czysty metal nie wykazuje zmian koloru przed stopieniem, tak charakterystycznym dla większości metali. Z tego powodu aluminium nie jest w stanie pokazać „gołym okiem”, kiedy jest gorące lub gotowe do stopienia. Tlenkowa warstwa, która tworzy się tak szybko na powierzchni tego metalu, ma temperaturę topnienia prawie trzy razy większą. Aby jeszcze nie było za łatwo – aluminium wrze nawet w niższej temperaturze niż ten tlenek się topi. Tlenek jest również cięższy od aluminium i po stopieniu ma tendencję do opadania lub uwięzienia w roztopionym aluminium. Biorąc pod uwagę tych kilka tych powodów łatwo jest zrozumieć, dlaczego przed spawaniem należy usunąć jak najwięcej tlenkowej warstwy. Na szczęście odwrotna polaryzacja połowy łuku prądu przemiennego uzyskiwania przy wysokiej klasy urządzeniach do spawania metodą TIG, spawarkami takimi jak znakomicie usuwa zanieczyszczenia tego tlenku przed spoiną.

Spawanie TIG: wskazówka dla zainteresowanych

Nie można przy tym wszystkim zapominać, iż aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła. Wymaga dużych nakładów ciepła podczas spawania, ponieważ podczas ogrzewania otaczającego metalu nieszlachetnego traci się dużo ciepła. Po pewnym czasie spawania znaczna część tego ciepła przesuwa się przed łukiem i wstępnie podgrzewa metal podstawowy do temperatury wymagającej mniejszej siła spawania niż wcześniej. Decydując się na wykorzystanie spawania TIG do swoich celów hobbystycznych można tego nie wiedzieć, dlatego ważna jest porządna edukacja na ten temat i przygotowanie się do tego nietrudnego, ale dość wymagającego zadania z większym wyprzedzeniem.

Jakie felgi do samochodu?

0
Jakie felgi do samochodu

Istnieją różne rodzaje felg, w które mogą być wyposażone pojazdy, ale dwa najbardziej popularne to stal i aluminium. W tym tekście przyjrzymy się bliżej felgom aluminiowym i temu, co właściwie oznacza zwrot „stop aluminiowy”.

Stop aluminiowy

Zanim przejdziemy do zalet felg aluminiowych, należy najpierw omówić materiał stopowy. W szczególności, gdy omawiane są alufelgi, chodzi o felgi wykonane z mieszaniny metali, takich jak aluminium lub magnez. Aluminiowe felgi są zazwyczaj wytwarzane przez odlewanie lub kucie, chociaż inne metody produkcji w całej ich historii obejmowały również odlewanie grawitacyjne. Alufelgi są cenione za to, że są lżejsze od stalowych kół, a te, które są kute, są zazwyczaj bardziej wytrzymałe niż te, które są odlewane. Niezależnie od tego, czy są wytwarzane metodą odlewania, czy też odkuwania, obie metody produkcji umożliwiają tworzenie złożonych projektów, które pomagają felgom aluminiowym uzyskać wygląd, którego pragnie wielu kierowców, aby uzupełnić stylistykę swoich pojazdów.

Alufelgi są generalnie droższe w produkcji niż felgi stalowe, dlatego z historycznego punktu widzenia były bardziej opcją na rynku wtórnym, chyba że w grę wchodziło kupno nowego samochodu sportowego lub luksusowego. Zmieniło się to jednak na przełomie wieków i coraz więcej producentów samochodów oferuje obecnie felgi aluminiowe nawet w niektórych wersjach swoich kompaktowych, niedrogich pojazdów.

Zalety felg aluminiowych

Materiał stopowy ma wiele zalet w stosunku do innych, z których wiele przekłada się również na korzyści dla samego koła. Oto niektóre z najważniejszych zalet wyposażenia pojazdu w alufelgi.

Estetyka. Felgi aluminiowe zazwyczaj wyglądają znacznie bardziej stylowo niż inne. Wynika to w dużej mierze z bardziej złożonego procesu wytwarzania ich ze stopów lekkich, które nadają się do bardziej kreatywnych, nawet niestandardowych projektów.

Wydajność. Alufelgi są znacznie lżejsze od felg stalowych, co pomaga pojazdowi pod względem oszczędności paliwa, hamowania i przyspieszania. Kierowanie i obsługa są również często ulepszone dzięki zastosowaniu felg aluminiowych. Lżejsze koła pomagają również ograniczyć zużycie innych części pojazdu, takich jak silnik, przekładnia i zawieszenie. Felgi aluminiowe umożliwiają również lepsze przewodzenie i odprowadzanie ciepła, co bezpośrednio przekłada się na lepsze hamowanie. Te zwiększone właściwości rozpraszania ciepła oznaczają również, że opony pojazdu są mniej narażone na przedwczesne zużycie, ponieważ pozostaną chłodniejsze.

Lekkość. Chociaż omówiliśmy tę korzyść pobieżnie w powyższym punkcie, warto wspomnieć jeszcze raz – alufelgi są znacznie lżejsze niż ich stalowe odpowiedniki, co pomaga poprawić kwestię oszczędności paliwa w pojeździe, odciążyć różne komponenty i poprawić obsługę samochodu. Należy pamiętać, że każde 10-procentowe zmniejszenie masy, które uda się osiągnąć, przekłada się na nawet 7-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa. To poważna oszczędność.

Najczęstsze usterki układu chłodzenia

0
Najczęstsze usterki układu chłodzenia

Układ chłodzenia odpowiada za optymalną temperaturę jednostki napędowej – to dzięki niemu silnik nie przegrzewa się nawet podczas długotrwałej i intensywnej pracy. Warto wiedzieć, jakie są najpopularniejsze usterki układu chłodzenia – rozpoznanie awarii w porę uchroni nas nie tylko przed kosztownymi i uciążliwymi naprawami, ale przede wszystkim – zagwarantuje bezpieczeństwo na drodze nam i naszym współpasażerom.

Odebrano Ci prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu. Jak je odzyskać?

0
Odebrano Ci prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu. Jak je odzyskać?

Zostałeś zatrzymany za jazdę pod wpływem alkoholu i odebrano Ci prawo jazdy. Nie wiesz co Cię teraz czeka? Jak wygląda procedura karania nietrzeźwych kierowców? Czy sąd może wstrzymać się od odebrania ci prawa jazdy? Czy istnieje sposób na szybsze odzyskanie dokumentu?

Obecne przepisy przewidują, że sąd musi orzec zakaz prowadzenie pojazdów mechanicznych w każdym przypadku prowadzenia pojazdu mechanicznego pod wpływem alkoholu – niezależnie czy czyn kwalifikuje się jako przestępstwo czy wykroczenie. Różni się jedynie okres na jaki prawo jazdy jest odbierane. W przypadku wykroczenia (jeżeli zawartość alkoholu we krwi wynosiła od 0,2 do 0,5 promila), będzie to od 6 miesięcy do 3 lat. Jeżeli doszło do przestępstwa (podczas kontroli alkomat wskazał powyżej 0,5 promila), wtedy sąd orzeknie zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 3 do 15 lat). Należy również pamiętać o tym, że ponowny egzamin na prawo jazdy będzie musiał zdać kierujący, któremu odebrano prawo jazdy na okres powyżej 1 roku.

Kilka dni po kontroli policyjnej, zostaniesz wezwany w celu złożenie wyjaśnień. Wtedy, możemy „dobrowolnie poddać się karze”, czyli przyznać się do winy i zgodzić się na karę zaproponowaną przez prokuratora. Można starać się również o tzw. „warunkowe umorzenie postępowania”. Polega ono na tym, że sąd zamiast wydawać wyrok skazujący, umarza postępowanie karne pod ustalonymi warunkami. Kiedy jest to możliwe? Jeżeli wina i szkodliwość społeczna czynu nie są znaczne, okoliczności popełnienie przestępstwa są wyjaśnione, a postawa sprawcy i jego dotychczasowy sposób życia uzasadniają przypuszczenie, że będzie przestrzegał prawa), sąd może znacznie obniżyć karę. W ten sposób można nawet uniknąć odebrania prawa jazdy i pozostać osobą niekaralną.  Jeżeli zostaniemy złapani na jeździe na „podwójnym gazie”, warto skonsultować się z adwokatem lub radcą prawnym. O tym, dlaczego, porada specjalisty jest konieczna w takim przypadku, możesz przeczytać tutaj https://adwokat24h.pl/jazda-po-alkoholu/jak-odzyskac-prawo-jazdy-po-utracie-za-alkohol/

Jak odzyskać odebrane prawo jazdy?

W polskim prawie istnieje sposób na wcześniejsze odzyskanie prawa jazdy w przypadku, jeżeli zostało ono odebrane za jazdę pod wpływem alkoholu. sąd. Można to zrobić poprzez założenie na auto blokady alkoholowej, która uniemożliwia prowadzenia auta po spożyciu alkoholu. Jest to możliwe po tym jak upłynie połowa czasu, na który zostało odebrane prawo jazdy (a przypadku dożywotniego zakazu – po 10 latach). Ponadto, postawa oraz dotychczasowe zachowanie sprawcy podczas wykonywania zakazu mają uzasadniać przekonanie, że już więcej nie dopuści się takiego czynu.

W innych przypadkach, należy czekać na upłynięcie okresu, na jaki został orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów. Należy pamiętać o tym, że jeżeli okres ten trwał dłużej niż rok, do odzyskania uprawnień konieczne będzie zdanie państwowego egzaminu na prawo jazdy (zarówno teoretycznego jak i praktycznego. Nie trzeba jednak ponownie zaliczać kursu, który jest obowiązkowy dla osób, które pierwszy raz zdają prawo jazdy. Trzeba będzie również poddać się obowiązkowym badaniom lekarskim i psychologicznym. O tym, jak dokładnie wygląda procedura odzyskania prawo jazdy, przeczytasz tutaj: https://adwokat24h.pl/jazda-po-alkoholu/jak-odzyskac-prawo-jazdy-po-wyroku/

 

Zastosowanie koła dwumasowego w automatycznej skrzyni biegów

0
Zastosowanie koła dwumasowego w automatycznej skrzyni biegów

W nowoczesnych samochodach coraz częściej, zamiast tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów, spotyka się automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów. Ta technologia, kojarzona przede wszystkim z amerykańskimi samochodami, została rozpowszechniona na świecie. Z początku były zaszufladkowane jako urządzenie zabierające moc, obecnie mają zastosowanie w superszybkich samochodach i potrafią zmieniać biegi szybciej niż człowiek. Samochody z hydrauliczną skrzynią biegów nie posiadają sprzęgła ciernego. Do zmiany przełożeń służy sprzęgło hydrokinetyczne, co oznacza, że przy takim rozwiązaniu nie jest potrzebne zastosowanie koła dwumasowego.

Koło dwumasowe w pozostałych skrzyniach biegów

Klasyczna automatyczna skrzynia biegów nie potrzebuje koła dwumasowego. Natomiast w skrzyniach biegów dwusprzęgłowych i zautomatyzowanych potrzebny jest dodatkowy element, który będzie eliminował drgania i przenosił napęd z silnika na koła. Skrzynie zautomatyzowane, gdzie nie ma pedału sprzęgła a za zmianę przełożenia odpowiada jeden z układów: elektroniczny, hydrauliczny, pneumatyczny lub połączenie tych układów. Ten układ budową przypomina jednak manualną skrzynię biegów gdzie występuje sprzęgło cierne. Dlatego, przy rosnącej mocy i momencie obrotowym potrzebny jest dwumas.

Automat DSG a koło dwumasowe

Skrzynie dwusprzęgłowe można spotkać w wielu nowych samochodach, szczególnie z grupy Volkswagena, Renault lub Hyundai. Charakteryzują się one szybkim momentem zmiany biegów powodującym bardziej dynamiczną jazdę. W takim przypadku nie znajdzie zastosowania sprzęgło hydrokinetyczne. W samochodach wyposażonych w turbodoładowanie występuje generowanie dużego momentu obrotowego przy niskich obrotach, co dynamizuje jazdę, jednak nie działa dobrze na układ napędowy. W tego rodzaju automatycznej skrzyni biegów wykorzystuje się dwumasowe koła zamachowe aby zredukować zły wpływ tego momentu obrotowego dla skrzyni biegów.

Kontrola koła dwumasowego

Ocenę stanu koła dwumasowego powinien przeprowadzić pracownik warsztatu. Powinien on zmierzyć luzy i sprawdzić stan koła, czy nie zostało ono przegrzane podczas eksploatacji. Skutkiem zużycia koła dwumasowego mogą być na przykład: niepokojące dźwięki podczas włączania i gaszenia silnika, głośne uderzenia lub szarpanie przy przyspieszaniu, szczególnie z niskich prędkości obrotowych, dziwne dźwięki z okolicy skrzyni biegów podczas pracy na biegu jałowym, wibracje przenoszone na nadwozie. Jednak ciężko jest stwierdzić taką usterkę bez demontażu skrzyni biegów. Należy jednak pamiętać, że objawy, które mogą wskazywać na usterkę koła dwumasowego automatycznej skrzyni biegów mogą być spowodowane innymi usterkami.

Jak zabezpieczyć motocykl przed zimą?

0
Jak zabezpieczyć motocykl przed zimą?

Choć dla niektórych pasjonatów sezon motocyklowy trwa cały rok, większość osób odstawia swój motocykl do garażu na okres zimowy. Nie wystarczy jednak samo umieszczenie maszyny pod dachem; pod koniec sezonu należy zabezpieczyć odpowiednio motocykl. Poświęcając kilka godzin na jego konserwację masz pewność, że wiosną następnego roku bez problemu odpalisz swój motocykl. Możesz zdecydować się na usługi specjalistycznej firmy, jednak niewielu posiadaczy motocykli wybiera takie rozwiązanie. O wiele popularniejsze jest przechowywanie motocykli w garażach lub innych przystosowanych do tego pomieszczeniach. Jakie prace konserwacyjne należy wykonać przed zimą?

Zacznij przede wszystkim od dokładnego mycia i konserwacji

Solidne mycie po zakończeniu sezonu jest bardzo ważne: nie należy pozostawiać motocykla na kilka miesięcy z zaschniętym błotem czy smarem. Usuń brud z nadwozia i kół, ale nie tylko – ważne jest również wyczyszczenie zakamarków silnika, łańcucha, dźwigni i elementów ruchomych. Do mycia możesz wykorzystać także myjkę ciśnieniową. Pamiętaj o tym, że motocykl należy starannie wysuszyć. Następnym etapem jest smarowanie, aby zabezpieczyć metalowe części przed korozją. Nasmaruj łańcuch, cięgna, łożyska oraz wszystkie elementy, do których masz dostęp. Zadbaj również o powierzchnie chromowane, aluminiowe, lakierowane oraz uszczelki. Sięgaj po sprawdzone produkty do konserwacji; dobrze wyposażony sklep motocyklowy posiada szeroki wybór środków do czyszczenia oraz zabezpieczania przed korozją, a pracownicy pomogą w dobraniu odpowiedniego preparatu. Uzupełnij również poziom płynów eksploatacyjnych. Dlaczego jest to takie ważne? Pełen bak benzyny sprawi, że skropli się w nim jak najmniej wody oraz bak będzie zabezpieczony przed korozją. Nie obawiaj się, że paliwo straci swoje właściwości – bez problemu skorzystasz z niego latem. Nie zapomnij o płynie chłodniczym! W przypadku większych mrozów może zamarznąć, dlatego należy wymienić go na specjalny płyn zimowy. Motocykl nie powinien pozostawać przez całą zimę „na kołach”, ponieważ w miejscu nacisku może pojawić się odkształcenie powierzchni. Ustaw motocykl na czystej i suchej powierzchni, a od czasu do czasu przetaczaj go, by nacisk na opony był równomierny. Możesz również zainwestować w specjalny stojak.

Pamiętaj. Zewnętrzna kosmetyka pozwoli nam na łatwiejsze dostrzeżenie wszelkich zaistniałych uszkodzeń, wycieków czy wszelkiego rodzaju pęknięć powstałych w wyniku eksploatacji motocyklu. Na rynku dostępnych jest wiele środków czystości, które poradzą sobie z nawet najtrudniejszymi do wyczyszczenia zabrudzeniami. Rozpuszczają one nie tylko sam brud, ale także wyciek oleju czy plamy od smaru.  Warto poświęcić na to trochę czasu, a już po kilku przetarciach będziemy mogli cieszyć się powierzchnią czystą i bez smug.

Na czym polega zimowe przepalanie?

Długotrwały brak pracy jest dla silnika bardziej szkodliwy niż normalna eksploatacja. Warto przepalać co pewien czas motocykl, jednak należy pamiętać o tym, że takie uruchomienie silnika może dość szybko rozładować akumulator – w przypadku przepalania ładowanie jest niewystarczające. Nie należy dopuszczać do całkowitego rozładowania akumulatora, dlatego kontroluj jego stan. W zależności od tego, w jakim miejscu będziesz przechowywać swój motocykl, należy doładować akumulator raz na dwa tygodnie lub raz na dwa miesiące – wszystko zależy od warunków. W przypadku utrzymywania się mrozów okres ten będzie jeszcze krótszy. Możesz również odwiedzić profesjonalny sklep motocyklowy i zainwestować w specjalną ładowarkę, która sama doładuje akumulator w razie konieczności.

Przygotowanie przed zimą to pośrednie przygotowanie maszyny do sezonu

Przygotowanie motocyklu przed zimą pozwoli w późniejszym etapie na szybsze przygotowanie go do sezonu. Wyczyszczony motocykl wskaże ewentualny wyciek. Dobra konserwacja maszyny będzie od nas jedynie wymagała kontroli wszelkich jej elementów m.in. skontroluj układ smarowania, który jest niezwykle istotny do jego poprawnego funkcjonowania. Wpływają pozytywnie na sprzęgło naszego motocyklu.  Aby w odpowiedni sposób dobrać olej, warto to skonsultować z kimś doświadczonym albo skorzystać z wiedzy przedstawionej w pismach branżowych lub Internecie. Kolejnym płynem sprawdzenia powinien być płyn chłodniczy, który należy wymieniać systematycznie oraz nie rzadziej niż co dwa lata. Systematyczność wymiany płynów wyeliminuje wiele potencjalnych zagrożeń. Do wysilonych silników motocyklowych warto stosować płyny chłodnicze, które charakteryzują się wyższą pojemnością cieplną. Kolejnym krokiem jest wymiana filtru powietrza. Wkład najczęściej używany jest papierowy, rzadziej spotkać można wkład gąbkowy. W przypadku drugim – wkład gąbkowy można wyczyścić i naoliwić. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na często zapomnianą częścią – łańcuch napędowy, który mimo swojej prostej budowy powinien być odpowiednio pielęgnowany, zarówno w sezonie, jak i przygotowując motocykl przed zimą. W celach bezpieczeństwa nie zapominajmy także o układzie hamulcowym –  to podstawa naszego bezpieczeństwa. Pamiętaj! Bez sprawnych hamulców nie możemy wyjeżdżać w trasę!