Energetyka i samochody

0
Energetyka i samochody

W obecnych czasach, jesteśmy świadkami niewątpliwego rozwoju wszystkich gałęzi przemysłu jednocześnie. W tym samym momencie, coraz silniejszy wpływ na kształtowanie się naszej gospodarki ma szeroko pojęta ekologia, która na swój sposób równoważy ślepy postęp w XXI w. Jednym z najważniejszych elementów naszej gospodarki na świecie, który determinuje między innymi stan powietrza, którym oddychamy oraz poziom wód na Ziemi jest energetyka.

Od dawien dawna, właściwie od początków ludzkości byliśmy świadomi tego, że potrzebujemy energii, żeby poprawnie funkcjonować. Poczynając na energii z pożywienia, wydobywanej poprzez złożone reakcje chemiczne, przez energię cieplną słońca kończąc na promieniowaniu podczerwonym dającym ciepło na drodze radiacji od ogniska, szukaliśmy (często tylko podświadomie), bardziej optymalnych i wydajnych źródeł energii. Nie jest tajemnicą, że poziom skomplikowania tej tematyki poszedł do góry od czasów prehistorycznych i w rezultacie zmagamy się teraz z problemami zupełnie innej natury i poziomu.

Nadmierne emisje gazów cieplarnianych, tlenków azotów, tlenków siarki, dioksyn i furanów sprawia, że musimy znaleźć alternatywne sposoby zasilania naszej sieci oraz przemieszczania się po mieście. Jednym z rozwiązań, które są bardzo mocno promowane przez Unię Europejską są między innymi samochody elektryczne. Podstawą teoretyczną, która argumentuje ekologiczność pojazdów, którym są samochody elektryczne, jest brak emisji spalin, przy pracy silnika elektrycznego (bezpośrednio). Jeżeli jednak szerzej spojrzymy na proces uzyskiwania momentu siły na wale korbowym naszego pojazdu to zauważymy, że w pierwszej kolejności musimy jednak uzyskać energię elektryczną, konieczną do naładowania naszego pojazdu. Jakie jest zatem pierwotne źródło energii dla naszej energii elektrycznej wykorzystywanej w samochodzie? Odpowiedź na to pytanie silnie zależy od polityki energetycznej kraju, w którym będziemy eksploatować nasz pojazd elektryczny.

W przypadku Polski, zdecydowaną większością w mieszance paliwowej kotłów energetyki zawodowej jest oczywiście węgiel: najpierw kamienny, a potem brunatny. Tego rodzaju paliwo łączy się z dużą emisją związków szkodliwych do atmosfery. Jeżeli z drugiej strony spojrzymy na Norwegię pod kątem struktury energetycznej to okaże się, że 80% energii jest pozyskiwanej z OZE, a 20% w elektrowniach zawodowych ze stosunkowo ekologicznego gazu ziemnego. Porównując zatem ekologiczność samochodu elektrycznego, który jest ładowany w Norwegii i w Polsce okazuje się, że jest ona na diametralnie innym poziomie.

Przeprowadzono niedawno badania na temat ekologiczności samochodów elektrycznych w Polsce w kontekście emisji gazów szkodliwych do atmosfery, włączając w analizę proces uzyskania energii elektrycznej do sieci. Werdykt był jednogłośny: przy obecnym stanie gospodarki energetycznej naszego kraju okazuje się, że samochody z silnikiem Diesla i większość samochodów benzynowych jest bardziej ekologicznych niż samochody elektryczne. Z tego względu, warto mieć na uwadze to, że jeżeli chcemy być bardziej ekologicznym krajem i mieć czystsze powietrze, pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić, jest diametralna zmiana struktury energetycznej energetyki zawodowej naszego kraju, a dopiero potem promowanie samochodów elektrycznych jako przyjaznej środowisku alternatywy dla samochodów konwencjonalnych.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

0
Kiedy wymienić opony na zimowe

Postęp w branży motoryzacyjnej w dużej mierze dotyczy także ogumienia. O ile przed kilkoma dekadami opony zimowe można było spotkać przede wszystkim w pojazdach poruszających się po zaśnieżonych drogach Półwyspu Skandynawskiego, to dziś są ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo w niemal wszystkich krajach z klimatem umiarkowanym. Mocniejsze jednostki napędowe i tym samym wyższa prędkość oraz krótsze czasy przyspieszeń sprawiają, że współcześni kierowcy szukają rozwiązań komfortowych i bezpiecznych. Jednym z nich jest ogumienie przeznaczone na konkretną porę roku.

Różnice

Część różnic między oponami letnimi a zimowymi widać gołym okiem, inne zaś wynikają z konstrukcji oraz innego składu mieszanki. Ogumienie zimowe ma większą elastyczność w niższych temperaturach, co wynika między innymi z niższej zawartości siarki. Pierwiastek ten odpowiada za twardość i tym samym za lepszą przyczepność na suchym oraz za niższą ścieralność. Następną różnica widoczna jest gołym okiem – w oponach zimowych stosuje się charakterystyczną rzeźbę bieżnika, którego najistotniejszym elementem są tzw. lamele, czyli nacięcia. Dzięki nim opona łatwiej wgryza się w śnieg czy błoto pośniegowe, co pozytywnie wpływa na przyczepność.

Kiedy zmieniać opony na zimowe?

Przyjęło się, że temperaturą graniczną dla opon letnich jest 7 st. C. Ta wskazówka jest o tyle istotna, że w czasie jesieni wahania temperatury są dużo częstsze i trudniejsze do przewidzenia. W ciągu kilku godzin spadek temperatury z 7-8 st. C do zera nie jest niczym nadzwyczajnym – pojawiające się wtedy zalodzone fragmenty dróg są równie groźne jak błoto pośniegowe. Dlatego też w październiku i listopadzie należy często sprawdzać prognozy pogodowe, aby nie dać się zaskoczyć niskim temperaturom. I nawet jeśli opony letnie zapewniają wysoki poziom przyczepności w temperaturze niższej od 7 st. C (dodatniej), to lepiej zmienić ogumienie o tydzień za wcześnie niż dwa dni za późno.

Inne wskazówki

Nieprzygotowanie samochodu do zimy, w tym niewłaściwe opony, stanowi, poza błędami ludzkimi, główny czynnik wpływający na częstotliwość wypadków i kolizji. Decyzja o sezonowym wymianie ogumienia zależna jest też od tego, jak i gdzie użytkowany jest pojazd. Właściciele aut jeżdżących w dłuższe, również nocne, trasy powinni rozważyć zmianę możliwie wcześnie. Natomiast osoby poruszające się głównie po mieście i na krótkich dystansach mogą poczekać do pierwszych dziennych przymrozków, ale i tak kompromis kojarzący się z temperaturą graniczną 7 st. C warto uznać za cenną wskazówkę. Czas wymiany ogumienia zależy też od regionu kraju – na południowej ścianie, w górach, częściej dochodzi do nocnych przymrozków i jazda po krętych drogach, w górę i w dół, na oponach niezapewniających należytej przyczepności, to ogromne ryzyko.

Sztuka kompromisu

Postęp w branży oponiarskiej to też opony wielosezonowe. Ich zakup i montaż, zamiast zimówek, warto rozważyć pod kilkoma warunkami. Takie ogumienie sprawdza się na dobrych i ośnieżonych ulicach oraz przy jeździe z niższą prędkością. Natomiast na śniegu oraz w jeździe autostradowej czy w górach wciąż optymalnym rozwiązaniem są opony zimowe renomowanej marki.

Czym jest regulator napięcia i jak działa?

0
Czym jest regulator napięcia i jak działa?

Regulator napięcia jest podstawowym elementem każdego samochodowego układu ładowania. Jego rolą jest utrzymanie odpowiedniego, stałego napięcia wytwarzanego przez alternator. Co ciekawe, regulator powinien utrzymywać takie samo napięcie niezależnie od aktualnych obrotów silnika. Ewentualne wahania nie powinny przekraczać 0.5V. Wynikają one z chwilowego obciążenia alternatora np. na skutek jednoczesnego włączenia klimatyzacji i świateł mijania.

W jaki sposób można sprawdzić regulator napięcia?

W praktyce sprawdzenie działania regulatora napięcia możliwe jest tylko przy włączonym silniku auta. Do wykonania badania służy prosty miernik uniwersalny. Trzeba ustawić go na odpowiednią wartość prądu stałego i pamiętać, że napięcie tego elementu musi być mierzone w każdej możliwej konfiguracji przewodów. Uzyskany wynik powinno się sprawdzić poprzez porównanie z danymi udostępnionymi przez producenta w książce serwisowej pojazdu.

Podczas wymiany regulatora napięcia, warto zakupić sprzęt wysokiej jakości. Takie części znaleźć można m.in. w sklepie iParts.pl. Niestety tańsze zamienniki na ogół szybko przestają utrzymywać napięcie na odpowiednim poziomie lub w ogóle tego nie robią.

Jak rozpoznać uszkodzenie regulatora napięcia?

W przypadku nowoczesnych aut nagła awaria regulatora napięcia powoduje, że pojazd nie chce ruszyć. Tak przynajmniej w teorii powinien zadziałać komputer pokładowy. Po wykryciu uszkodzenia w układzie ładowania akumulatora odcina on bowiem całą elektrykę. To rozwiązanie bezpieczne, ale wielu kierowców nie toleruje go, ze względu na powstanie kłopotliwej sytuacji, wskutek której mogą oni utknąć na środku pustkowia.

Eksperci z iParts.pl przypominają, że w przypadku aut starszego typu uszkodzenie regulatora napięcia może być dopiero początkiem kłopotów. Szybko może bowiem dojść do awarii reflektorów samochodowych, a w zasadzie spalenia się żarówek. Z czasem działać przestaną także liczniki zlokalizowane na desce rozdzielczej i inne kontrolki. To sygnał, że z elektryką w samochodzie coś jest nie tak.

Co zrobić w przypadku awarii regulatora napięcia?

W przypadku, gdy regulator napięcia ulegnie awarii, jedynym słusznym rozwiązaniem jest zakup nowej części. Warto przy tym postawić na produkty renomowanych firm, a nie tanie zamienniki. Te bowiem często już od samego początku nie działają w sposób prawidłowy lub szybko przestają funkcjonować. Wówczas konieczna jest kolejna wymiana uszkodzonego elementu, co oznacza oczywiście także i dodatkowe koszty. Jeżeli już decydować się na zamiennik, to tylko od uznanego producenta, sprzedawany w sprawdzonym sklepie, takim jak choćby wspominany już iParts.pl

Czy warto wypożyczać samochód?

0
Czy warto wypożyczać samochód?

Posiadanie samochodu niesie za sobą wiele korzyści, jednak związane z tym koszty nierzadko okazują się bardzo wysokie. To może zniechęcać do zakupu własnego auta, zwłaszcza gdy ma być używane tylko okazyjnie. Warto więc zastanowić się nad wypożyczeniem pojazdu, np. na wakacyjny wyjazd. Oto kilka istotnych zalet takiego rozwiązania.

Gwarancja otrzymania sprawnego samochodu

Decydując się na wypożyczanie samochodu, możemy być pewni, że będzie on w pełni sprawny. To wypożyczalnia dba o to, aby dostępne w ofercie pojazdy miały aktualny przegląd techniczny i ubezpieczenie. Jako klienci musimy jedynie dopilnować, żeby auto było czyste i miało uzupełniony bak. Ponadto w przypadku niespodziewanej awarii na trasie możemy liczyć na pomoc wypożyczalni. Zależnie od informacji znajdujących się w podpisanej na czas wypożyczenia umowie, możemy otrzymać wsparcie techniczne lub nawet samochód zastępczy.

Auto dopasowane do indywidualnych potrzeb

Wypożyczalnie oferują wiele różnych aut i sami możemy zdecydować, który wybierzemy. Co prawda czasami konieczne jest wcześniejsze zarezerwowanie konkretnego pojazdu, ale można zrobić to przez Internet, więc nie jest to kłopotliwe. Wypożyczalnie samochodów kierują swoją ofertę nie tylko do właścicieli firm, ale też osób prywatnych. Z tego względu do wyboru mamy auta zarówno tzw. klasy premium, jak i segmentu A oraz B ( sprawdź na https://www.fleetcorp.pl/ ). Warto podkreślić, że wypożyczanie pojazdu nie wiąże się z podpisywaniem stosu dokumentów i wieloma formalnościami – bardzo często trwa to maksymalnie kilkanaście minut, po czym możemy odjechać wybranym przez siebie samochodem.

Korzystne ceny na wypożyczenie samochodu

Już dawno minęły czasy, kiedy na wypożyczenie auta mogły sobie pozwolić tylko dobrze zarabiające osoby. Obecnie każdy z nas może skorzystać z usług wypożyczalni, nie nadwyrężając przy tym swojego budżetu. Bardzo często nie ma potrzeby wpłacania kaucji początkowej, a cena za dobę korzystania z pojazdu rozpoczyna się od kwoty ok. 100 zł (zależnie od miasta, wybranej wypożyczalni oraz samego samochodu). Co więcej, często możemy skorzystać z atrakcyjnych promocji i np. nie martwić się dziennym limitem kilometrów.

Pamiętajmy, że wypożyczanie samochodu to dobre rozwiązanie nie tylko na wakacje. Z usług wypożyczalni można skorzystać także na czas naprawy własnego auta czy krótkiej wizyty w obcym mieście lub kraju, przykładowo w celach służbowych.

Stalowa osłona silnika, czy warto?

0
Stalowa osłona silnika, czy warto?

Osłona silnika

Osłona silnika to płyta, która montowana jest do podwozia samochodu, w celu zabezpieczenia komory silnika oraz pozostałych mechanizmów się tam znajdujących przed ewentualnymi uszkodzeniami, które mogą wystąpić w czasie jazdy. Kojarzona jest ona głównie z autami sportowymi i „terenówkami”, ponieważ to właśnie one wydają się być najbardziej narażone na rozmaite uszczerbki, szczególnie jeżeli chodzi o tę konkretną część pojazdu. Instalacja takiej płyty w przypadku samochodów osobowych spotykana jest rzadziej, jednak w ostatnim czasie liczba kierowców decydujących się na zastosowanie takiego rozwiązania wzrasta. Trudno się temu dziwić – okazuje się bowiem, że biorąc pod uwagę choćby obecny stan i warunki panujące na wielu polskich drogach, osłona podwozia to naprawdę sensowna inwestycja. Płyty różnią się od siebie w zależności od modelu samochodu, do którego są przeznaczone. Produkuje się je w dwóch wariantach: plastikowym (takie osłony w niektórych przypadkach stanowią część wyposażenia fabrycznego) oraz metalowym.

Metalowe osłony silnika

Po podjęciu decyzji o zainstalowaniu płyty pod silnik, należy zastanowić się nad wyborem właściwego typu. Plastikowa osłona podwozia samochodu jest często spotykana pośród asortymentu oferowanego przez wiele sklepów motoryzacyjnych. Przez wzgląd na pozornie atrakcyjną cenę i obietnicę prostego montażu zazwyczaj mamy do czynienia z faktem, że kwestia najistotniejsza, czyli jakość, schodzi na nieco dalszy plan. Tymczasem plastik jest materiałem nietrwałym i narażonym na pęknięcia, co powoduje, że nie zapewnia on ochrony na wysokim poziomie, a dodatkowo grozi spowodowaniem dodatkowych szkód w przypadku połamania. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się wersja metalowa (zwłaszcza stalowa), która wiąże się z koniecznością wyłożenia nieco większych pieniędzy, jednak gwarantuje ona trwałość oraz solidność. Metalowa osłona pod silnik jest w stanie posłużyć niejednemu kierowcy nawet przez dobrych kilka lat.

Co daje osłona silnika?

Najogólniej rzecz ujmując, osłona silnika zamontowana pod podwoziem samochodu chroni całą konstrukcję silnika wraz ze wszystkimi podzespołami przed rozmaitymi działaniami mogącymi w sposób negatywny wpłynąć na funkcjonowanie i stan techniczny pojazdu. Dzięki temu nie trzeba obawiać się zniszczeń, wynikających z bezpośredniego kontaktu z podłożem bądź napotkaną na trasie przeszkodą, najniżej położonych elementów, takich jak miska olejowa lub obudowa skrzyni biegów. Dużą zaletą jest również zabezpieczenie przed uszkodzeniami powstającymi mechanicznie podczas jazdy po nieprzystosowanym podłożu, pokrytym na przykład wystającymi kamieniami czy żwirem. Płyta ogranicza działanie czynników atmosferycznych, które mogą stanowić zagrożenie dla systemów elektrycznych oraz elektronicznych, a także minimalizuje ryzyko ewentualnego spowodowania szkód przez zwierzęta. Ponadto, zachlapania oraz liczba zanieczyszczeń (kurz, błoto, piasek) przedostających się do komory silnika zostaje w znacznym stopniu zmniejszona, przez co łatwiej zachować czystość bez wkładania w to specjalnego wysiłku. Warto zwrócić też uwagę na fakt, iż hałas powstający w wyniku pracy silnika, dobiegający z dołu, zostaje przy okazji częściowo przytłumiony.

Osłona silnika – czy warto?

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione powyżej zalety, jakie gwarantuje zamontowanie osłony, niezależnie od celów, w jakich w przeważającym stopniu wykorzystywany jest pojazd, trzeba przyznać, że jest to sprawa warta rozważenia. Nawet podczas codziennej jazdy zwyczajną „osobówką”, możemy narazić auto na niepotrzebne uszczerbki, które niekiedy potrafią przeistoczyć się w naprawdę poważne usterki, skutkujące długimi godzinami spędzonymi u mechaników, połączonymi z ogromnymi wydatkami. Podobnym konsekwencjom da się bez trudu zapobiec właśnie dzięki zastosowaniu rozwiązania, jakim jest osłona silnika dolna. Coraz więcej osób decyduje się na tę inwestycję wiedząc, że nie będą to pieniądze wyrzucone w przysłowiowe błoto.

Łożyska toczne i drgania

0
Łożyska toczne i drgania

Łożyska są najważniejszym elementem konstrukcyjnych każdej maszyny. To właśnie one pracują najbardziej, a co za tym idzie ulegają znacznej eksploatacji. Skutkiem tego jest częsta wymiana właśnie tych elementów. Łożyska przenoszą obciążenie robocze z obrotowego elementy na korpus maszyny. To stanowi ich zasadniczą funkcję.

Najczęściej drgania w łożyskach powstają na skutek:

  • braku wyważania koszyka, który utrzymuje elementy toczne,
  • luzu promieniowego lub luzu osiowego,
  • drgania poszczególnych elementów łożyska,
  • błędów w wykonaniu poszczególnych elementów łożyska – należy rozumieć przez to brak krągłości lub chropowatości,
  • zmiany liczy części tocznych, co prowadzi do zmiany sztywności.

Poziom drgań łożyska, które jest uszkodzone, rośnie relatywnie do jego zużycia. W uszkodzeniu łożyska wyznacza się kolejne etapy: etap szumowy, etap drganiowy, etap termiczny.

Etap szumowy

Jest to pierwszy etap o szerokopasmowym charakterze przyspieszeń drgań. Wraz z pojawianiem się kolejnych mikrouszkodzeń dochodzi do zawężania się częstotliwości elementów łożyska. Na koniec tego etapu może pojawiać się duże przyśpieszenie drgań obudowy. Jest to oznaka sugerująca wymianę łożyska.

Etap drganiowy

Jeśli dojdzie do sytuacji, kiedy łożysko nie zostanie wymienione wtedy, kiedy była na to pora, wówczas możesz spodziewać się ubytków w łożysku – kolejny etap. Powoduje to znaczne przyśpieszenie drgań. W ten sposób ograniczona zostaje żywotność łożyska do tego stopnia, że może trwać jedynie przez kilka godzin. Etap drgań charakteryzuje się pojawieniem dużych luzów łożyska.

Etap termiczny

W przypadku bagatelizowania powyższych oznak zużycia łożysk, wówczas zużycie łożyska wchodzi w etap termiczny. Tutaj dochodzi do deformacji elementów oraz ubytków masowych. To wszystko przyczynia się do wzrostu oporu ruchu, siły tarcia przyczyniają się do zwiększenia temperatury, a jego właściwości ulegają pogorszeniu. Wytrzymałość graniczna jest przekroczona, a samo łożysko dąży w kierunku nieuniknionej awarii.

Kontrola stanu dynamicznego węzłów łożyskowych jest zalecana, ponieważ pozwala ona na ochronę całego zespołu przed pojawieniem się awarii. To może prowadzić do pojawienia się sporych strat ekonomicznych oraz czasowych. W bardzo skrajnych przypadkach może dojść nawet do naruszenia przepisów BHP. Dlatego szybkie wykrycie i zdiagnozowanie zmian pojawiających się w łożysku stwarza zagrożenie kosztownych przestojów parku maszynowego.

Artykuł dostarczył sklep techniczno-narzędziowy Akcesoria CNC oferujący wysokiej jakości uszczelnienia techniczne pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/412-mechanika/uszczelnienia-techniczne

Powłoki ceramiczne i kwarcowe, doskonale zadbają o lakier naszego auta

0
Powłoki ceramiczne i kwarcowe, doskonale zadbają o lakier naszego auta

W dzisiejszych czasach coraz bardziej przywiązujemy odpowiednią uwagę do pielęgnacji, czyszczenia czy też wręcz zadbania o wygląd i estetykę naszego auta, także poprzez zastosowanie niezbędnych do tego preparatów oraz kosmetyków samochodowych.

Powłoki ceramiczne jakie możemy stworzyć stosując właśnie takie produkty, to nie tylko alternatywa ale rozwiązanie które z wielu powodów zyskuje na popularności czy też zastosowaniu. Oczywiście powłoki kwarcowe pozwalają nam w pierwszej kolejności na stworzenie warstwy ochronnej jaka zabezpieczy nasz lakier przed uszkodzeniem a także wpłynie na jego właściwości czy też atrakcyjny wygląd. Warto więc nie tylko ocenić powłoki ceramiczne przez pryzmat tego co umożliwiają oraz pozwalają nam osiągnąć, ale także ich specyficznej funkcji którą de facto w większości przypadków i sytuacji pełnią.

Czy warto stosować powłoki ceramiczne oraz kwarcowe?

Nie zastanawiajmy się nad tym, czy warto stosować powłoki ceramiczne oraz kwarcowe, są one znacznie skuteczniejsze w kontekście ich działania od wosku samochodowego. Dodatkowo powłoki kwarcowe umożliwiają dużo prostsze mycie samochodu poprzez odprowadzenie wody, są one odporne na środki chemiczne i jednocześnie pozwalają na uzyskanie nader atrakcyjnego efektu szklistego wręcz lakieru. Jeżeli więc wspomniane powyżej powłoki kwarcowe i ceramiczne wzbudziły nasze zainteresowanie oraz uwagę to zajrzymy na stronę https://detailingstore.pl/35-powloki-ceramiczne-i-kwarcowe. Możemy się nie tylko dowiedzieć więcej o ich właściwościach czy zaletach zastosowania, ale również co oczywiste w prosty sposób pozyskać niezbędne produkty pozwalające na to by stworzyć powłoki ceramiczne na lakierze naszego auta. Niech więc będzie to coś co nie tylko rozważymy, ale również co zrozumiałe zastosujemy zgodnie z przeznaczeniem, funkcją oraz rolą jaką de facto powłoki ceramiczne mają najzwyczajniej w świecie pełnić. Jest to świetna okazja aby zadbać nie tylko o wygląd naszego auta, ale również zabezpieczyć jego lakier w najbardziej optymalny i skuteczny sposób.

Czy warto stosować powłoki ceramiczne oraz kwarcowe

Spawanie aluminium metodą TIG – dobry wybór dla moto-majesterkowiczów?

0
Spawanie aluminium metodą TIG – dobry wybór dla moto-majesterkowiczów?

Chociaż wiele metali jest spawanych metodą TIG, najczęściej związanym z nim jest aluminium, zwłaszcza z metalami o mniejszej grubości. Oczywiście wiele innych procesów może zespawać aluminium, ale przy lżejszych materiałach TIG jest właśnie najbardziej odpowiednim procesem.

Popularność metody TIG w kontekście motoryzacyjnym

Popularność aluminium w zastosowaniach motoryzacyjnych spowodowała, że spawanie metodą TIG jest dzisiaj już niemal standardem. Mocne mechanicznie i atrakcyjne wizualnie efekty spawania metodą TIG to proces numer jeden wybierany nie tylko przez profesjonalnych spawaczy, ale też przez każdego zapalonego entuzjastę i hobbystę motoryzacji.

Na co zwrócić uwagę przy wykorzystaniu TIG do spawania aluminium?

Proces ten dobrze nadaje się do aluminium, ale istnieje kilka cech metalu, które wskazują na punkty, które należy wziąć pod uwagę, jeśli ten materiał ma być spawany z łatwością i jakością. Czysty metal nie wykazuje zmian koloru przed stopieniem, tak charakterystycznym dla większości metali. Z tego powodu aluminium nie jest w stanie pokazać „gołym okiem”, kiedy jest gorące lub gotowe do stopienia. Tlenkowa warstwa, która tworzy się tak szybko na powierzchni tego metalu, ma temperaturę topnienia prawie trzy razy większą. Aby jeszcze nie było za łatwo – aluminium wrze nawet w niższej temperaturze niż ten tlenek się topi. Tlenek jest również cięższy od aluminium i po stopieniu ma tendencję do opadania lub uwięzienia w roztopionym aluminium. Biorąc pod uwagę tych kilka tych powodów łatwo jest zrozumieć, dlaczego przed spawaniem należy usunąć jak najwięcej tlenkowej warstwy. Na szczęście odwrotna polaryzacja połowy łuku prądu przemiennego uzyskiwania przy wysokiej klasy urządzeniach do spawania metodą TIG, spawarkami takimi jak znakomicie usuwa zanieczyszczenia tego tlenku przed spoiną.

Spawanie TIG: wskazówka dla zainteresowanych

Nie można przy tym wszystkim zapominać, iż aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła. Wymaga dużych nakładów ciepła podczas spawania, ponieważ podczas ogrzewania otaczającego metalu nieszlachetnego traci się dużo ciepła. Po pewnym czasie spawania znaczna część tego ciepła przesuwa się przed łukiem i wstępnie podgrzewa metal podstawowy do temperatury wymagającej mniejszej siła spawania niż wcześniej. Decydując się na wykorzystanie spawania TIG do swoich celów hobbystycznych można tego nie wiedzieć, dlatego ważna jest porządna edukacja na ten temat i przygotowanie się do tego nietrudnego, ale dość wymagającego zadania z większym wyprzedzeniem.

Jakie felgi do samochodu?

0
Jakie felgi do samochodu

Istnieją różne rodzaje felg, w które mogą być wyposażone pojazdy, ale dwa najbardziej popularne to stal i aluminium. W tym tekście przyjrzymy się bliżej felgom aluminiowym i temu, co właściwie oznacza zwrot „stop aluminiowy”.

Stop aluminiowy

Zanim przejdziemy do zalet felg aluminiowych, należy najpierw omówić materiał stopowy. W szczególności, gdy omawiane są alufelgi, chodzi o felgi wykonane z mieszaniny metali, takich jak aluminium lub magnez. Aluminiowe felgi są zazwyczaj wytwarzane przez odlewanie lub kucie, chociaż inne metody produkcji w całej ich historii obejmowały również odlewanie grawitacyjne. Alufelgi są cenione za to, że są lżejsze od stalowych kół, a te, które są kute, są zazwyczaj bardziej wytrzymałe niż te, które są odlewane. Niezależnie od tego, czy są wytwarzane metodą odlewania, czy też odkuwania, obie metody produkcji umożliwiają tworzenie złożonych projektów, które pomagają felgom aluminiowym uzyskać wygląd, którego pragnie wielu kierowców, aby uzupełnić stylistykę swoich pojazdów.

Alufelgi są generalnie droższe w produkcji niż felgi stalowe, dlatego z historycznego punktu widzenia były bardziej opcją na rynku wtórnym, chyba że w grę wchodziło kupno nowego samochodu sportowego lub luksusowego. Zmieniło się to jednak na przełomie wieków i coraz więcej producentów samochodów oferuje obecnie felgi aluminiowe nawet w niektórych wersjach swoich kompaktowych, niedrogich pojazdów.

Zalety felg aluminiowych

Materiał stopowy ma wiele zalet w stosunku do innych, z których wiele przekłada się również na korzyści dla samego koła. Oto niektóre z najważniejszych zalet wyposażenia pojazdu w alufelgi.

Estetyka. Felgi aluminiowe zazwyczaj wyglądają znacznie bardziej stylowo niż inne. Wynika to w dużej mierze z bardziej złożonego procesu wytwarzania ich ze stopów lekkich, które nadają się do bardziej kreatywnych, nawet niestandardowych projektów.

Wydajność. Alufelgi są znacznie lżejsze od felg stalowych, co pomaga pojazdowi pod względem oszczędności paliwa, hamowania i przyspieszania. Kierowanie i obsługa są również często ulepszone dzięki zastosowaniu felg aluminiowych. Lżejsze koła pomagają również ograniczyć zużycie innych części pojazdu, takich jak silnik, przekładnia i zawieszenie. Felgi aluminiowe umożliwiają również lepsze przewodzenie i odprowadzanie ciepła, co bezpośrednio przekłada się na lepsze hamowanie. Te zwiększone właściwości rozpraszania ciepła oznaczają również, że opony pojazdu są mniej narażone na przedwczesne zużycie, ponieważ pozostaną chłodniejsze.

Lekkość. Chociaż omówiliśmy tę korzyść pobieżnie w powyższym punkcie, warto wspomnieć jeszcze raz – alufelgi są znacznie lżejsze niż ich stalowe odpowiedniki, co pomaga poprawić kwestię oszczędności paliwa w pojeździe, odciążyć różne komponenty i poprawić obsługę samochodu. Należy pamiętać, że każde 10-procentowe zmniejszenie masy, które uda się osiągnąć, przekłada się na nawet 7-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa. To poważna oszczędność.

Najczęstsze usterki układu chłodzenia

0
Najczęstsze usterki układu chłodzenia

Układ chłodzenia odpowiada za optymalną temperaturę jednostki napędowej – to dzięki niemu silnik nie przegrzewa się nawet podczas długotrwałej i intensywnej pracy. Warto wiedzieć, jakie są najpopularniejsze usterki układu chłodzenia – rozpoznanie awarii w porę uchroni nas nie tylko przed kosztownymi i uciążliwymi naprawami, ale przede wszystkim – zagwarantuje bezpieczeństwo na drodze nam i naszym współpasażerom.