Chipy tuningowe

Jazda samochodem wiąże się z eksploatacją jego poszczególnych elementów. W artykule skupiamy się na kilku częściach, o które warto dbać, by móc cieszyć się komfortową i bezpieczną jazdą. Przegub, chipy tuningowe oraz rozrząd są bohaterami niniejszego tekstu.

  1. Chipy tuningowe do silnika
  2. Rozrząd, czyli podstawa w każdym silniku spalinowym
  3. Przegub – o czym warto pamiętać?

Z niniejszego artykułu dowiesz się więcej na temat elementów wymienionych w tytule.

Chipy tuningowe do silnika

Chipy tuningowe są prostymi elementami do samodzielnego zainstalowania, dzięki którym możemy przeprowadzać chiptuning silnika. Czym jest i na czym polega chiptuning silnika? Jest to zmiana podstawowych parametrów jego pracy, która ma na celu uzyskanie większej mocy. Silniki, które są produkowane od co najmniej 20 lat, są sterowane elektronicznie. Do takiego celu służy sterownik elektroniczny, nazywany także komputerem ECU lub komputerem sterującym pracą silnika. Pamięć tego urządzenia ma w sobie zapisaną tzw. mapę, która jest prostym programem komputerowym. Komputer, który steruje pracą jednostki napędowej pobiera dane z czujników, by potem na podstawie tych danych dobrać właściwe ustawienia z mapy silnika. Dzięki nim może sterować pracą turbosprężarki, wtryskiwaczy zaworu, recyrkulacji spalin, filtra cząstek stałych oraz innych podzespołów.

Producent pozostawił zapas mocy w dużej części silników. Chiptuning silnika sprawia, że do właściwej jednostki napędowej zostaje opracowana nowa mapa silnika. Zmienia się w niej różne parametry, np. ilość powietrza pompowanego przez turbosprężarkę i dawkę wtrysku. Sprawia to, że możliwe jest szybkie poprawienie osiągów silnika.

Rozrząd, czyli podstawa w każdym silniku spalinowym

Nieodłącznym elementem wszystkich jednostek spalinowych jest układ rozrządu. Jest on konieczny do właściwej pracy całego silnika, jednak nie ma się co dziwić – rozrząd jest niezwykle złożonym mechanizmem, o który powinno się dbać, by nie doszło do uszkodzenia silnika w naszym aucie.

Układ rozrządu w trakcie pracy poddawany jest znaczącym obciążeniom. Jeśli będziemy odkładać na później wymianę tego elementu samochodu, wówczas może to skutkować niezwykle kosztownymi naprawami całej jednostki napędowej.

A jakie dokładnie w samochodzie ma zadanie i z czego składa się rozrząd? Układ rozrządu w silniku spalinowym jest odpowiedzialny właściwą synchronizację wału korbowego z wałkiem rozrządu. Jest także odpowiedzialny za to, by zawory znajdujące się w silniku zamykały się i otwierały we właściwych momentach. Nawet najdrobniejsza nieścisłość może być odczuwalna w trakcie pracy silnika, dlatego cały układ musi pracować perfekcyjnie.

Przegub – o czym warto pamiętać?

W trakcie jazdy słyszysz stukanie, charakterystyczne terkotanie przy ruszaniu ze skręconymi kołami albo inne dziwne hałasy? Są to objawy świadczące o tym, że przeguby, półosie napędowe lub wały doznały uszkodzenia. W takiej sytuacji należy reagować szybko, by nie doszło do awarii w trakcie jazdy, która z kolei może unieruchomić nasz pojazd. By być przygotowanym na nieszczęśliwą sytuację, warto zawczasu przejrzeć sklepowe oferty, w których znajdziemy przegub, tysiące półosi oraz wały do posiadanego przez nas modelu samochodu.

Wyróżniamy 2 rodzaje przegubów napędowych – równobieżne i nierównobieżne. Przeguby odpowiadają za przenoszenie napędu i umożliwiają skręt napędzanych kół. Zaliczane są do stosunkowo wytrzymałych części samochodowych, ale ich żywotność radykalnie może skrócić agresywny styl jazdy. Ich obowiązkiem jest przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy poszczególnymi mechanizmami. W typowych samochodach osobowych mamy do czynienia z 2 półosiami (o niesymetrycznej długości, ze względu na poprzeczne umiejscowienie skrzyni biegów), które przekazują moment obrotowy ze skrzyni biegów na przednie koła. Każda półoś napędowa zakończona jest dwoma przegubami.

Biorąc pod uwagę, że koła w trakcie jazdy muszą się stale poruszać, a przednie koła skręcać, stosuje się przeguby napędowe, które łączą koło z półosią. Przegub odpowiada za zmianę kierunku przekazywania momentu obrotowego, bez utraty jego wartości. Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia przegubów jest gwałtowne ruszanie autem przy skręconych kołach.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ