Budowa opony

Opona jest bez wątpienia jednym z najważniejszych elementów samochodu lub motoru. Jest punktem styku pojazdu z podłożem, przez co powinna doskonale z nim współpracować. Tylko dzięki temu będzie w stanie zapewnić najwyższe bezpieczeństwo, ale także komfort jazdy.

Budowa opony – co powinieneś wiedzieć, decydując się na jej zakup

Opony możemy podzielić na różne typy ze względu na to, jak są zbudowane. Jednocześnie, ich budowa w sposób szczególny wpływa na to, w jaki sposób zachowają się na drogach różnego typu oraz podczas rozwijania dużej prędkości.

Opona diagonalna to jedna z często spotykanych opon. Charakteryzuje się osnową zbudowaną na bazie dwóch lub kilku warstw, ułożonych względem siebie pod odpowiednim kątem. Każda warstwa pokryta jest kordami z włókna. Dzięki temu opona ta odznacza się wysoką odpornością, choć jednocześnie ogranicza maksymalną prędkość do 240 km/h.

Jej rozwinięciem jest opona diagonalna z opasaniem, oznaczona literą B. Zbudowana jest tak, jak klasyczna opona diagonalna, a dodatkowo posiada opasanie, wykonane z innego materiału. Zmniejsza ono odkształcenia, zapewnia jej sztywność i poprawia nośność.

Kolejnym typem jest opona radialna, oznaczona literą R. Posiada promieniste ułożenie osnowy, czemu zawdzięcza swoją nazwę. Jest pokryta stalowym opasaniem, które wpływa na jej właściwości mechaniczne i zmniejsza tarcie wewnętrzne. W efekcie jest ona bardzo wytrzymała i doskonale sprawdza się podczas osiągania największych prędkości.

Oznaczenia na oponach

Każda opona motocyklowa (samochodowa również) posiada odpowiednie oznaczenia, które pomagają w identyfikacji jej parametrów. Dzięki temu można łatwo dopasować nowe opony do motocykla, kierując się tym, jakie oznaczenia znajdują się na starym zestawie. Na co zatem zwracać uwagę?

Pierwszym parametrem, któremu warto się przyjrzeć, jest szerokość opony, mierzona od jednego do drugiego boku. Kolejnym parametrem, wynikającym z poprzedniego, jest profil opony, czyli stosunek jej wysokości do szerokości, wyrażony w procentach.

Do podstawowych parametrów należy także średnica koła, wyrażoną w calach, oraz oznaczenia takie jak ZR i M/C. Pierwsze z nich wskazuje na radialną budowę opony, podczas gdy drugie, że jest ona dedykowana do motocykli.

Oznaczenia na oponach wyrażają także indeks prędkości i nośności. Opony motocyklowe oceniane są w tym względzie łącznie, co przekłada się na maksymalną wagę, jaką może unieść przy ciśnieniu roboczym. Jednocześnie parametry te wskazują maksymalną prędkość przy najwyższym obciążeniu oraz prawidłowym ciśnieniu.

Są to niezwykle istotne kwestie, które zawsze powinny być dobrane dokładnie pod kątem danego motocykla i jego osiągów. Dlatego, decydują się na zakup nowego zestawu, powinieneś dokładnie przyjrzeć się każdemu szczegółowi.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWarto wybrać dobre węże do oleju
Rajdowiec - amator, w wolnych chwilach lubię dłubać przy moim wysłużonym aucie i poprawiać jego osiągi :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ