Posiadając samochód mamy wiele obowiązków, aby jego użytkowanie było bezpieczne dla nas i dla innych uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim naszym obowiązkiem jest przegląd techniczny, który raz w roku trzeba wykonać. Jeśli diagnosta stwierdzi, że auto jest sprawne, to raczej niczego nie powinniśmy się obawiać, gdyż dzisiejsze badania diagnostyczne są bardzo precyzyjne.

Mimo to od jednego badania do drugiego jest dokładnie rok w związku z czym przez ten czas zawsze może zaskoczyć nas jakaś awaria. Oprócz awarii są jeszcze inne kwestie, które trzeba dopatrzyć. A mianowicie są to opony, na jakie duża ilość kierowców nie do końca zwraca uwagę. Stan ogumienia odpowiada za nasze bezpieczeństwo. Prawie niewidoczny bieżnik można porównać do tykającej bomby. W każdej chwili może dojść do eksplozji lub też innego wypadku związanego ze złą przyczepnością kół do podłoża. Biorąc pod uwagę fakt, iż obecnie mamy do dyspozycji wystarczająco duży asortyment ogumienia do aut nikt nie powinien mieć problemu z nabyciem opon. Niemniej trzeba podjąć decyzję czy będą to opony letnie czy całoroczne. Jaka jest różnica? Otóż eksperci wybór pozostawiają klientom, aczkolwiek czasami mówi się, że opony całoroczne zużywają się szybciej, gdyż są użytkowane bez przerwy. Często nie są także konserwowane, ponieważ właścicielom nie chce się ich zdejmować w celu konserwacji i zakładać ponownie.

Więc, jakie opony wybrać?

Nie podpowiemy w tym artykule, jakie wybrać ogumienie. Powiemy jednak, że trzeba dbać, aby było bardzo dobrej jakości. W żadnym przypadku nie możemy użytkować samochodu, kiedy bieżnik jest mało widoczny. W związku z powyższym warto wytłumaczyć zasadnicze różnice. Otóż ogumienie sezonowe składa się z dwóch kompletów – letniego i zimowego. Z kolei całoroczne, to jeden komplet. W pierwszym przypadku dokonujemy wymian tuz przed sezonem. Kiedy temperatury spadają lub się podnoszą. Dlaczego? Przede wszystkim mieszanka gumy w tych oponach jest zupełnie inna. Podobnie jest z bieżnikiem. Wszystko jest opracowane tak, aby o każdej porze roku i bez względu na warunki atmosferyczne czuć się bezpiecznym, ale także mieć pewność, że z winy naszych opon nie wyrządzimy krzywdy innym uczestnikom ruchu drogowego. Jeśli chodzi o ogumienie całoroczne mieszanka gumy, oraz bieżnik jest dostosowana do obu sezonów. Można powiedzieć, że producenci zastosowali pewnego rodzaju kompromis, który świetnie się sprawdza. Co prawda użytkowanie zarówno jednych jak i drugich opon powinno być poparte konserwacjami. Do tego celu są specjalne środki, które można nabyć w sklepach motoryzacyjnych. Konserwacja przedłuża żywotność ogumienia, dlatego jak najbardziej warto.

Obowiązek właściciela pojazdu

Oczywiście każdy właściciel samochodu ma obowiązek wymieniać ogumienie. Mowa tutaj o wymianie np. sezonowej, oraz wymianie na wskutek zauważalnych śladów zużycia, jak też w celu konserwacji. Te trzy kwestie są podstawą, o jakiej trzeba zawsze pamiętać. W związku z powyższym można powiedzieć, że wymiana opon dotyczy każdego właściciela samochodu i nie tylko. To jest to samo co użytkowanie auta z jedna przepaloną żarówką światła czy kierunkowskazu. W każdej chwili może dojść do sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. Przekonanie, że jeszcze tydzień lub dwa możemy jeździć na łysych oponach jest bardzo zdradzieckie. Wielu świadomych złej jakości ogumienia kierowców przedłużało wymianę, aż doszło do eksplozji opony podczas jazdy lub z racji złej przyczepności kół do podłoża spotkali się oni z przykrą sytuacją, jaką jest kolizja lub poważniejszy wypadek. Zatem każdy właściciel pojazdu powinien dokonywać wymian ogumienia. Ci, którzy posiadają sezonowe muszą wymieniać przed zbliżającym się sezonem, oraz w razie konieczności. Natomiast osoby korzystające z opon całorocznych muszą dokonywać wymian, kiedy zajdzie taka potrzeba lub w celu konserwacji.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułAutonomiczne samochody? Kierowcy mówią „nie”
Wojciech Janicki
Rajdowiec - amator, w wolnych chwilach lubię dłubać przy moim wysłużonym aucie i poprawiać jego osiągi :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ