Jak zbudowane są amortyzatory? Kiedy należy je wymienić i za co odpowiadają?

Amortyzatory stanowią jeden z najważniejszych elementów układu zawieszenia. Odpowiadają nie tylko za stabilność pojazdu w czasie jazdy, ale także za tłumienie drgań, czyli także i komfort podróżowania.

Warto więc dowiedzieć się więcej na temat mechanizmu ich działania, a wówczas łatwiej będzie zrozumieć dlaczego są one tak istotne.

Rodzaje amortyzatorów

Jest to zagadnienie najważniejsze, bez omówienia którego nie można opracować dalszego kompendium. W świecie amortyzatorów wyróżnia się ich dwa rodzaje – olejowo-gazowe oraz olejowe. Te pierwsze są szczególnie cenione przez amatorów tuningu, ponieważ wykazują znacznie lepsze właściwości. Zwykle jednak w pojazdach przeznaczonych do codziennego użytkowania stosuje się amortyzatory olejowe. Główna różnica pomiędzy nimi skupia się w komorze kompensacyjnej:

  • w przypadku amortyzatorów olejowych jest otwarta
  • w przypadku amortyzatorów gazowych zamknięta.

Amortyzator to nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo

Zgodnie z obiegową opinią amortyzatory mają za zadanie tłumienie nierówności na drodze, dzięki czemu poprawia się komfort jazdy. Faktycznie, nie jest to mitem, aczkolwiek nie jest to również jedyna funkcja układu tłumiącego. To właśnie dzięki sprawnemu działaniu amortyzatorów kierowcy łatwiej jest utrzymać pojazd na drodze – zwiększa się bowiem stabilność, oraz przyczepność kół. Jest to szczególnie istotne przy dużych prędkościach a także w trudnych warunkach na drodze – na przykład w czasie opadów deszczu i śniegu lub oblodzenia nawierzchni.

Układ tłumiący ma także istotne znaczenie w funkcjonowaniu systemu ESP oraz ABS.

Prawo o amortyzatorach

Wspomnieliśmy już, że amortyzatory mają bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Nic więc dziwnego, że do ich sprawności przykłada się aż tak dużą wagę. Stan techniczny układu tłumiącego każdorazowo jest sprawdzany podczas obowiązkowych przeglądów technicznych – między innymi na szarpakach.

Jak sprawdzić czy amortyzatory są sprawne?

Postawienie wstępnej diagnozy jest bardzo proste, choć oczywiście niemożliwe jest otrzymanie szczegółowych wyników analitycznych. W tym celu należy się udać do specjalisty. Koszt jednorazowej usługi diagnostycznej nie powinien przekroczyć dwudziestu złotych. Aby samodzielnie sprawdzić czy amortyzatory nadają się do użycia wystarczy spróbować rozkołysać pojazd dociskając nadwozie w okolicach kół. Jeżeli auto nie będzie sprawiało oporu to znaczy, że amortyzatory są sprawne, w przeciwnym razie konieczna będzie ich wymiana.

Jakie objawy świadczą o zużyciu amortyzatorów?

Istnieje ich kilka, ale do najbardziej typowych zaliczają się:

  • nierównomierne zużywanie opon – warto przyłożyć do tego dużą wagę, ponieważ stan techniczny opon również podlega regulacjom prawnym
  • większe kołysanie nadwozia – sprawdza się to w sposób omówiony powyżej
  • słyszalne stukanie podczas jazdy na nierównościach
  • brak odporności na boczne wiatry – kierowca nie będzie w stanie utrzymać pojazdu na drodze, co stanowi poważne zagrożenie dla ruchu drogowego i jego bezpieczeństwa
  • szybkie zużywanie się elementów gumowo-metalowych zawieszenia

Nieprawidłowe funkcjonowanie układu tłumiącego może wynikać również z wylania się oleju krążącego w układzie tłumiącym. Nie trzeba specjalistycznej wiedzy, aby się o tym przekonać. Wystarczy unieść pojazd na podnośniku i sprawdzić jak wyglądają amortyzatory. Jeżeli oblane będą czarną cieczą oznacza to, że wydostał się olej. W takich przypadkach również konieczna jest wymiana.

Nie zaleca się stosowania używanych amortyzatorów, niewiadomego pochodzenia, których stopień zużycia nie jest znany. Zwłaszcza, że amortyzatory do każdego typu pojazdy można kupić w bardzo rozsądnych cenach.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ