Zastosowanie koła dwumasowego w automatycznej skrzyni biegów

W nowoczesnych samochodach coraz częściej, zamiast tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów, spotyka się automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów. Ta technologia, kojarzona przede wszystkim z amerykańskimi samochodami, została rozpowszechniona na świecie. Z początku były zaszufladkowane jako urządzenie zabierające moc, obecnie mają zastosowanie w superszybkich samochodach i potrafią zmieniać biegi szybciej niż człowiek. Samochody z hydrauliczną skrzynią biegów nie posiadają sprzęgła ciernego. Do zmiany przełożeń służy sprzęgło hydrokinetyczne, co oznacza, że przy takim rozwiązaniu nie jest potrzebne zastosowanie koła dwumasowego.

Koło dwumasowe w pozostałych skrzyniach biegów

Klasyczna automatyczna skrzynia biegów nie potrzebuje koła dwumasowego. Natomiast w skrzyniach biegów dwusprzęgłowych i zautomatyzowanych potrzebny jest dodatkowy element, który będzie eliminował drgania i przenosił napęd z silnika na koła. Skrzynie zautomatyzowane, gdzie nie ma pedału sprzęgła a za zmianę przełożenia odpowiada jeden z układów: elektroniczny, hydrauliczny, pneumatyczny lub połączenie tych układów. Ten układ budową przypomina jednak manualną skrzynię biegów gdzie występuje sprzęgło cierne. Dlatego, przy rosnącej mocy i momencie obrotowym potrzebny jest dwumas.

Automat DSG a koło dwumasowe

Skrzynie dwusprzęgłowe można spotkać w wielu nowych samochodach, szczególnie z grupy Volkswagena, Renault lub Hyundai. Charakteryzują się one szybkim momentem zmiany biegów powodującym bardziej dynamiczną jazdę. W takim przypadku nie znajdzie zastosowania sprzęgło hydrokinetyczne. W samochodach wyposażonych w turbodoładowanie występuje generowanie dużego momentu obrotowego przy niskich obrotach, co dynamizuje jazdę, jednak nie działa dobrze na układ napędowy. W tego rodzaju automatycznej skrzyni biegów wykorzystuje się dwumasowe koła zamachowe aby zredukować zły wpływ tego momentu obrotowego dla skrzyni biegów.

Kontrola koła dwumasowego

Ocenę stanu koła dwumasowego powinien przeprowadzić pracownik warsztatu. Powinien on zmierzyć luzy i sprawdzić stan koła, czy nie zostało ono przegrzane podczas eksploatacji. Skutkiem zużycia koła dwumasowego mogą być na przykład: niepokojące dźwięki podczas włączania i gaszenia silnika, głośne uderzenia lub szarpanie przy przyspieszaniu, szczególnie z niskich prędkości obrotowych, dziwne dźwięki z okolicy skrzyni biegów podczas pracy na biegu jałowym, wibracje przenoszone na nadwozie. Jednak ciężko jest stwierdzić taką usterkę bez demontażu skrzyni biegów. Należy jednak pamiętać, że objawy, które mogą wskazywać na usterkę koła dwumasowego automatycznej skrzyni biegów mogą być spowodowane innymi usterkami.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ