Marka Fiat to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Jej historia rozpoczęła się 11 lipca 1899 roku, kiedy to została założona firma Fabbrica Italiana Automobili Torino, w skrócie – F.I.A.T. Przetłumaczona nazwa oznacza Włoską Fabrykę Samochodów w Turynie, do której swój kapitał w wysokości 800 tys. lirów wniosło 30 udziałowców, a w radzie nadzorczej znajdował się m.in. Giovanni Agneli.

Fiat i pierwsze samochody

Pierwszy zakład produkcyjny został otworzony w 1900 roku w mieście Corso Dante, a pierwszym samochodem marki Fiat, który wyszedł spod produkcji był Fiat 3 ½ HP. Był bardzo charakterystyczny, ponieważ składał się z powozu ze składaną, brezentową budką. Klakson stanowiła trąbka z dmuchaną gruszką i rozwiązanie to przejęli również inni producenci aut. Samochód napędzała dwucylindrowa jednostka chłodzona wodą, której pojemność wynosiła 657 cm3. W kolejnych latach wprowadzano nowe modele, a w 1905 roku było ich już 16 – komentuje nasz rozmówca z salonu ADF auto we Wrocławiu. Napędzały je silniki cylindrowe, a jazdę po zmroku umożliwiały duże, karbidowe reflektory.

Pierwszy małolitrażowy model

Pierwszym małolitrażowym modelem, który został produkowany seryjnie, był Fiat Zero, z 1912 roku. Ten model auta trafił również do Polski, a jego łączna produkcja objęła 2000 egzemplarzy. Miał niską cenę, a wszystko dzięki zaczerpnięciu z Forda pomysłu linii montażowej. Kolejnym wartym uwagi modelem był Fiat 509, który zadebiutował w 1925 roku i był samochodem klasy średniej. Można go było kupić na raty, natomiast model 508, który pojawił się 7 lat później, wyróżniało niskie zużycie paliwa.

Nowoczesny kształt Fiata Topolina

W historii samochodów marki Fiat na uwagę bez wątpienia zasługuje Topolino z roku 1936. Z powodzeniem mogły w nim podróżować dwie dorosłe osoby, a wyróżniały go krągłe, nowoczesne kształty. Również spalał niewiele paliwa. Z kolei w pierwszym powojennym modelu, nazwanym 1400 z 1950 roku, po raz pierwszy zastosowano silnik wysokoprężny. W 1957 roku wypuszczono model Nuova 500, z dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem. W kolejnych latach pojawiały się nowe, ulepszone modele, a Fiat przejmował następne spółki, a także stał się właścicielem Ferrari oraz Lancii. W efekcie tego po kilku latach powstała spółka Fiat Auto, łącząca Fiata, Lancię, Autobianchi oraz Abarth i Ferrari. W roku 1986 Fiata przejęła Alfa Romeo.

Fiat w Polsce, czyli model Fiat 126p

Mówiąc o historii Fiata w Polsce, na szczególną uwagę zasługuje rok 1973. Wtedy to właśnie w zakładach w Bielsku-Białej oraz w Tychach rozpoczęto produkcję Fiata 126p, a następnie 125p. To prawdziwie kultowe modele, które są popularne aż do dzisiaj. Następcą tych modeli został Polonez.

Dalszy rozwój marki Fiat

Dalszy rozwój marki Fiat we Włoszech przyniósł kolejne modele aut, a przede wszystkim Pandę, Uno oraz Punto. Następny, a mianowicie Fiat Multipla z 1997 roku, był uznany za najbrzydsze auto świata. W Polsce z kolei powodzeniem cieszył się Fiat Seicento. W roku 2003 włoska marka wypuściła Fiata Idea, a w roku 2007 – w fabryce w Turcji wyprodukowano Fiata Linea, z kolei w 2011 pojawił się model Freemont. W końcu w roku 2014 doszło do fuzji i po 5-letnich przygotowaniach, z połączenia Fiata oraz Chryslera, powstała spółka Fiat Chrysler Automobiles.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ