Jak zabezpieczyć motocykl przed zimą?

Choć dla niektórych pasjonatów sezon motocyklowy trwa cały rok, większość osób odstawia swój motocykl do garażu na okres zimowy. Nie wystarczy jednak samo umieszczenie maszyny pod dachem; pod koniec sezonu należy zabezpieczyć odpowiednio motocykl. Poświęcając kilka godzin na jego konserwację masz pewność, że wiosną następnego roku bez problemu odpalisz swój motocykl. Możesz zdecydować się na usługi specjalistycznej firmy, jednak niewielu posiadaczy motocykli wybiera takie rozwiązanie. O wiele popularniejsze jest przechowywanie motocykli w garażach lub innych przystosowanych do tego pomieszczeniach. Jakie prace konserwacyjne należy wykonać przed zimą?

Zacznij przede wszystkim od dokładnego mycia i konserwacji

Solidne mycie po zakończeniu sezonu jest bardzo ważne: nie należy pozostawiać motocykla na kilka miesięcy z zaschniętym błotem czy smarem. Usuń brud z nadwozia i kół, ale nie tylko – ważne jest również wyczyszczenie zakamarków silnika, łańcucha, dźwigni i elementów ruchomych. Do mycia możesz wykorzystać także myjkę ciśnieniową. Pamiętaj o tym, że motocykl należy starannie wysuszyć. Następnym etapem jest smarowanie, aby zabezpieczyć metalowe części przed korozją. Nasmaruj łańcuch, cięgna, łożyska oraz wszystkie elementy, do których masz dostęp. Zadbaj również o powierzchnie chromowane, aluminiowe, lakierowane oraz uszczelki. Sięgaj po sprawdzone produkty do konserwacji; dobrze wyposażony sklep motocyklowy posiada szeroki wybór środków do czyszczenia oraz zabezpieczania przed korozją, a pracownicy pomogą w dobraniu odpowiedniego preparatu. Uzupełnij również poziom płynów eksploatacyjnych. Dlaczego jest to takie ważne? Pełen bak benzyny sprawi, że skropli się w nim jak najmniej wody oraz bak będzie zabezpieczony przed korozją. Nie obawiaj się, że paliwo straci swoje właściwości – bez problemu skorzystasz z niego latem. Nie zapomnij o płynie chłodniczym! W przypadku większych mrozów może zamarznąć, dlatego należy wymienić go na specjalny płyn zimowy. Motocykl nie powinien pozostawać przez całą zimę „na kołach”, ponieważ w miejscu nacisku może pojawić się odkształcenie powierzchni. Ustaw motocykl na czystej i suchej powierzchni, a od czasu do czasu przetaczaj go, by nacisk na opony był równomierny. Możesz również zainwestować w specjalny stojak.

Pamiętaj. Zewnętrzna kosmetyka pozwoli nam na łatwiejsze dostrzeżenie wszelkich zaistniałych uszkodzeń, wycieków czy wszelkiego rodzaju pęknięć powstałych w wyniku eksploatacji motocyklu. Na rynku dostępnych jest wiele środków czystości, które poradzą sobie z nawet najtrudniejszymi do wyczyszczenia zabrudzeniami. Rozpuszczają one nie tylko sam brud, ale także wyciek oleju czy plamy od smaru.  Warto poświęcić na to trochę czasu, a już po kilku przetarciach będziemy mogli cieszyć się powierzchnią czystą i bez smug.

Na czym polega zimowe przepalanie?

Długotrwały brak pracy jest dla silnika bardziej szkodliwy niż normalna eksploatacja. Warto przepalać co pewien czas motocykl, jednak należy pamiętać o tym, że takie uruchomienie silnika może dość szybko rozładować akumulator – w przypadku przepalania ładowanie jest niewystarczające. Nie należy dopuszczać do całkowitego rozładowania akumulatora, dlatego kontroluj jego stan. W zależności od tego, w jakim miejscu będziesz przechowywać swój motocykl, należy doładować akumulator raz na dwa tygodnie lub raz na dwa miesiące – wszystko zależy od warunków. W przypadku utrzymywania się mrozów okres ten będzie jeszcze krótszy. Możesz również odwiedzić profesjonalny sklep motocyklowy i zainwestować w specjalną ładowarkę, która sama doładuje akumulator w razie konieczności.

Przygotowanie przed zimą to pośrednie przygotowanie maszyny do sezonu

Przygotowanie motocyklu przed zimą pozwoli w późniejszym etapie na szybsze przygotowanie go do sezonu. Wyczyszczony motocykl wskaże ewentualny wyciek. Dobra konserwacja maszyny będzie od nas jedynie wymagała kontroli wszelkich jej elementów m.in. skontroluj układ smarowania, który jest niezwykle istotny do jego poprawnego funkcjonowania. Wpływają pozytywnie na sprzęgło naszego motocyklu.  Aby w odpowiedni sposób dobrać olej, warto to skonsultować z kimś doświadczonym albo skorzystać z wiedzy przedstawionej w pismach branżowych lub Internecie. Kolejnym płynem sprawdzenia powinien być płyn chłodniczy, który należy wymieniać systematycznie oraz nie rzadziej niż co dwa lata. Systematyczność wymiany płynów wyeliminuje wiele potencjalnych zagrożeń. Do wysilonych silników motocyklowych warto stosować płyny chłodnicze, które charakteryzują się wyższą pojemnością cieplną. Kolejnym krokiem jest wymiana filtru powietrza. Wkład najczęściej używany jest papierowy, rzadziej spotkać można wkład gąbkowy. W przypadku drugim – wkład gąbkowy można wyczyścić i naoliwić. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na często zapomnianą częścią – łańcuch napędowy, który mimo swojej prostej budowy powinien być odpowiednio pielęgnowany, zarówno w sezonie, jak i przygotowując motocykl przed zimą. W celach bezpieczeństwa nie zapominajmy także o układzie hamulcowym –  to podstawa naszego bezpieczeństwa. Pamiętaj! Bez sprawnych hamulców nie możemy wyjeżdżać w trasę!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ