Opony do samochodów sportowych

Nowoczesne opony do aut sportowych wyróżniają się znakomitymi parametrami w trakcie jazdy z dużą szybkością. Ich konstrukcja wspierana jest przez nowoczesne rozwiązania, które sprawiają, że ogumienie nie przegrzewa się w trakcie podróżowania z prędkością przekraczającą 200 kilometrów na godzinę. Sprawdźmy, co je wyróżnia i dlaczego to tak ważne, by stawiać na wydajne ogumienie.

Opony sportowe – dlaczego warto je wybrać?

Opony sportowe znacząco różnią się od ogumienia standardowego. Dlatego najprościej będzie nam wytłumaczyć te różnice na zasadzie kontrastu. Przyjrzyjmy się przykładowemu ogumieniu sportowemu. Zacznijmy od modelu ze średniej półki cenowej, który jest powszechnie dostępny na rynku. Opony Dunlop SP Sport BluResponse to propozycja o standardowych wymiarach dostosowanych do kompaktowych samochodów.

Ich specyfikacja zdradza nam kilka podstawowych cech – są to opony letnie, skutecznie radzące sobie z aquaplaningiem, zapewniające dobry standard jakości i sprawdzające się w trakcie podróżowania na długich dystansach. Zachowują one bardzo dobre parametry jezdne w trakcie przemieszczania się po równej trasie. Na autostradzie zdecydowanie pozwolą Ci „poszaleć”. Szczególnie że ich indeks prędkości to „V”, czyli mogą pozwolić Ci na podróżowanie z prędkością nawet do 240 km/h.

Czym różnią się opony sportowe od standardowego ogumienia?

Widać to już na pierwszy rzut oka – większość dostępnych rozmiarów opon sportowych  wskazuje na to, że dysponują one szerokim bieżnikiem i dosyć niskim profilem – choć nie są to jeszcze charakterystyczne dla UHP wartości. UHP to opony „ultra-high-performance” i właśnie taka jest ich funkcja – zapewnić znakomite parametry jazdy, koncentrując się jednocześnie na kwestii „performance”, czyli wydajności.

Typ tych opon to VR – jest to opona radialna o indeksie V, czyli pozwalająca na rozpędzenie się do 240 km/h. Montowane są one na felgi o sporej średnicy, gdyż takie występują w autach sportowych. Jest to spowodowane kilkoma kwestiami, jednak najważniejszą jest szansa na równe ruszanie z wysoką prędkością i rozpędzanie się do 100 km/h w bardzo krótkim czasie.

Widać więc, że są to opony sportowe nie tylko ze względu na swoje parametry zawarte w specyfikacji producenta, ale także rozmiary i typ konstrukcji. To daje nam nieco wiedzy na temat tego, czego należy spodziewać się po oponach sportowych. Jednakże model Dunlop SP Sport BluResponse dostosowany jest do pojazdów bardziej konwencjonalnych, które sportowy charakter mają wpisany w dosyć zwyczajną bryłę. Istnieją jeszcze opony rajdowe, np. opony typu slick czy opony szutrowe. O takich modelach także nie możemy nie wspomnieć.

Opony rajdowe – czy warto na nie postawić?

Opony rajdowe nie są rozwiązaniem dla standardowych kierowców. Ich ceny odpowiadają możliwościom, jakie oferują – to coś dla osób, które celują wysoko. Głównymi typami opon rajdowych są opony typu slick, opony semi-slick, a dla fanów off-roadowej jazdy – opony szutrowe. Co wyróżnia te modele?

Opony typu slick

Opony typu slick to rozwiązanie dla osób, które jeżdżą po idealnie przystosowanym, suchym torze. Nie posiadają one rowków na bieżniku. Sprawia to, że ich konstrukcja zapewnia idealną przyczepność, jednak tylko dopóki nie pojawi się chociażby odrobina wody – wówczas aquaplaning jest nieunikniony. Opony te nie są przystosowane do ruchu drogowego.

Opony typu semi slick

Opony typu semi-slick to rozwiązanie, które czerpie z konstrukcji pełnego slicka, jednak ich budowa zapewnia pewien poziom wydajności w trakcie deszczu. Nie jest to poziom idealny – ogumienie wciąż najlepiej spisuje się w trakcie jazdy po torze. Jednak ich zaletą jest to, że znaczna część z nich może być wykorzystywana w trakcie jazdy po zwykłej drodze – należy to jednak sprawdzić przed zakupem.

Sportowe opony szutrowe

Opony szutrowe to rozwiązanie dla fanów off-roadu. Posiadają one bardzo zróżnicowany bieżnik, który pozwala na osiągnięcie wysokich osiągów na dowolnej powierzchni – żwirze, śniegu czy błocie.

Indeks prędkości – czy należy na niego zwracać uwagę?

Jeśli jednak poszukujesz propozycji, która zapewni Ci sportowe wrażenia, ale nie korzysta z rozwiązań typowo sportowych – np. konstrukcji bieżnika typu slick – postaw na ogumienie z wysokim indeksem prędkości. Indeks prędkości to parametr, który określa wytrzymałość danej opony na przeciążenia panujące przy określonych prędkościach. W przypadku ogumienia radialnego, mamy do czynienia z oznaczeniami VR i ZR. Pojawia się tu więc pytanie – czy standardowe ogumienie o wysokim indeksie prędkości, wystarczy do osiągnięcia pewnej dozy sportowych wrażeń na konwencjonalnej trasie? Tak – choć to zależy od Twojego pojazdu. Pamiętaj tylko, że bezpieczeństwo jest najważniejsze!

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ