Czy można mieszać oleje silnikowe?

0
1346

Wielu z nas zastanawia się nad tym „Czy można mieszać oleje silnikowe?” i zasadniczo to dość złożona kwestia, bo oleje silnikowe dzielą się na typy i klasy. Mowa tu dokładnie o tym, że to nie tylko ileś rodzajów i na dokładkę podział na syntetyczne i mineralne. W tym wszystkim istnieje też dodatkowy podział na klasy, który nie jest wybitnie ważnym w każdym przypadku.

Czy można mieszać ze sobą różne typy olejów?

Wymieszanie dwóch olejów takich jak najtańszy 5W30 z wyjątkowo drogim 5W50 to nie jest dobry pomysł, bo jeśli na cztery litry tego gorszego wleje się litr tego lepszego, to zapewne nie otrzyma się produktu znacząco lepszego.

Bardzo wiele znaczy też i to, że takim zmieszanym olejem lepiej nie zalewać silnika takiego jak V6 o kompresji wynoszącej 12:1, bo to może się skończyć uszkodzeniem silnika i to takim, które nastąpi dość szybko, a jeśli dany silnik wkręca się na obroty już po przejechaniu tych trzech lub czterech kilometrów, to może się to skończyć dość nieciekawie.

Dlatego wielu mechaników odradza tego typu eksperymenty, chyba że to jest silnik od kosiarki do trawy o dość niskiej kompresji. Takowy nie potrzebuje wybitnie dobrego oleju, bo ma niewielką moc, kompresję czasami niższą niż te 5:1 i na dokładkę niewielką pojemność, czyli w jego przypadku zużycie mechaniczne nie jest znacznym, a nieco lepszy olej jedynie poprawi sytuację.

Czy można zmieszać oleje silnikowe różniące się klasami?

Oleje i płyny samochodowe różniące się klasą, a nie typem zasadniczo to też nie najlepsze połączenie i to nawet w proporcji 1:1, bo nadal ryzykuje się to wcześniejsze zużycie eksploatacyjne silnika, choć jeśli jest to silnik 1.6, w którego przypadku na każdy cylinder przypadają dwa zawory i na dokładkę ma on kompresję 9:1 to nie jest aż tak źle.

Problem tkwi jedynie w tym, że na chwilę obecną takie silniki mają wiekowe auta kompaktowe, czyli te już wyeksploatowane. One zapewne od lat były zalewane tym najtańszym olejem, a samochody, które nadal mają te konkretne benzyniaki, zapewne będę jeździły jeszcze przez rok, lub dwa, a następnie trafią na złomowisko. Silnik w ich przypadku zapewne nie zawiedzie, ale korozja zapewne solidnie nadgryzie konstrukcję.

Nowoczesne benzyniaki z turbinami

Samochody posiadające te nowoczesne silniki benzynowe z jedną lub z dwiema turbinami, to samochody, w których przypadku trzeba wybierać odpowiedni olej, czyli i odpowiedni typ i klasę. Taki olej rzecz jasna swoje kosztuje i w przypadku turbiny lub turbin trzeba go wymieniać do tych 10 000 kilometrów, lub nawet co 8 000 kilometrów, bo turbiny nie tolerują tego gęstego przepracowanego oleju silnikowego.

Zmieszany to w ich przypadku też to przedwczesne zużycie mechaniczne tych kluczowych elementów, choć nie zawsze to zużycie można tak od razu zdiagnozować. Z silnikami innego rodzaju, czyli z tymi bez turbin było prościej, bo one tolerowały średni lub słaby olej, ale turbina wszystko komplikuje, bo w jej przypadku także spalanie w wyższej partii obrotów jest znacznie wyższe i dlatego też olej musi być i droższy i niezmieszany.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ