Jak wymienić olej silnikowy?

Wymieniając olej silnikowy powinniśmy trzymać się jednego producenta i rodzaju. Eksperymentowanie i częste zmienianie płynu o różnej lepkości źle wpływa na kondycję układu napędowego, obniżając jego trwałość.

Samodzielnie czy w warsztacie?

Częstotliwość wymiany oleju silnikowego określa producent. W praktyce najlepiej robić to po przejechaniu około 15 tysięcy km lub po roku od ostatniej wymiany. Czynność ta jest stosunkowo prosta, jednak jeśli nie czujemy się na siłach i nie posiadamy zestawu kluczy np. do odkręcenia korka do miski pod silnikiem, warto zlecić ją specjalistom. Wymiana oleju w centrum warsztatowym Norauto to koszt jedynie 19 złotych.

Kupno oleju silnikowego

Przed udaniem się do sklepu motoryzacyjnego warto sprawdzić, ile litrów oleju będziemy potrzebowali. Jest to zależne od jednostki silnikowej. Do diesli często mieści się nawet do 5 litrów oleju. Zalecane jest więc kupno większego kanistra na ewentualne dolewki. Gdy sprawdzimy już ile go potrzebujemy, zwróćmy w sklepie uwagę na jego klasę i rodzaj. Lepkość jaką powinien się charakteryzować znajduje się w instrukcji każdego samochodu. Nie warto eksperymentować. Jeśli auto jeździło wcześniej na oleju syntetycznym, to nie należy go zmieniać na gorszy. Dobrze jest się trzymać jednego producenta i jednego rodzaju.

Przygotowanie do wymiany oleju

Przygotowując samochód do wymiany oleju powinniśmy go ustawić na możliwie płaskim podłożu i rozgrzać nieco silnik (ciepły układ napędowy przyspieszy wyciekanie starego oleju). Najwygodniej będzie zrobić to w garażu z kanałem lub na podnośniku.

Jak wymienić olej?

Olej wymieniamy na zgaszonym silniku. Pod miskę olejową podkładamy pojemnik, do którego spłynie stary olej (najlepiej większą niż 5 litrów). Za pomocą klucza odkręcamy korek i szybkim ruchem usuwamy się w bok. W ten sposób unikniemy zabrudzenia, a może nawet poparzenia przez stary olej. Po około 20 minutach, gdy cały ścieknie, podstawiamy pojemnik pod filtr oleju. Jest to czarna, mała puszka widoczna od spodu auta. Do jej wykręcenia potrzebny będzie specjalny klucz (koszt ok. 25 zł), choć możliwe jest też ręcznie odkręcenie. Wraz z filtrem usuwamy starą uszczelkę. Nową przesmarowujemy niezanieczyszczonym olejem i wkręcamy razem ze świeżym filtrem. Potem wkręcamy korek do miski olejowej i przez otwór na górze silnika wlewamy zakupiony olej. Nie wlewamy go naraz. Najpierw 3/4, a po kilku minutach resztę. Bagnetem sprawdzamy jego poziom. Uruchamiamy silnik i zostawiamy go na 15 minut. Po tym czasie znów sprawdzamy ile jest oleju. Nie powinno nas zdziwić jeśli trochę go ubędzie, ponieważ część płynu dostała się już do filtra i układu smarowania. Na koniec zapisujemy datę wymiany, rodzaj oleju i przebieg samochodu.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ