Gwiezdna plejada samochodów Subaru od początku lat 50. XX wieku zachwyca kierowców rozwiązaniami, które do dziś znajdują swoje zastosowanie w najnowszych modelach. Japoński koncern bardzo szybko przeszedł od tworzenia samolotów do aut, które wyróżniają się innowacyjnym podejściem do jazdy. Niektóre modele przeszły do historii. Które z nich najmocniej wpłynęły na obecny wygląd Subaru?
Pierwsze Subaru 1500
Pierwszy model japońskiej marki, który wyjechał na drogi, to Subaru 1500. Podczas tworzenia prototypu sięgnięto po takie rozwiązania, jak samonośne nadwozie i wahadłowe przednie zawieszenie. Na rynek wyszło zaledwie dwadzieścia egzemplarzy, które posłużyły projektantom do odnalezienia jeszcze lepszych pomysłów. Niedługo potem powstał model 360, który wszedł do masowej produkcji. To niewielkie wdzięczne auto słynęło przede wszystkim z wymiennego nadwozia oraz małego silnika, co sprawiło, że było chętnie wybierane przez zwykłych obywateli Japonii. Mieścił cztery osoby, rozpędzał się do 97 km/h i był jednym z najchętniej wybieranych mikrosamochodów na rynku. Japończycy szybko przekonali się o tym, że Subaru to przede wszystkim auta wygodne i ergonomiczne.
Innowacyjne Subaru 1000
Jednak to, co najbardziej interesowało markę, widoczne stało się dopiero, gdy na ulice wyjechało Subaru 1000. Auto to posiadało rozwiązania stosowane także obecnie we współczesnych konstrukcjach. Model zaopatrzony został w napęd na cztery koła oraz poprzecznie ułożony silnik. Oba pomysły spotkały się z entuzjazmem inżynierów, którym brakowało tego typu rozwiązań: nie tylko zwiększyły komfort jazdy, ale sprawiły także, że auto doskonale trzymało się jezdni. Co ciekawe, takie ułożenie silnika przy napędzie na cztery koła znane było w konstrukcji samolotów. Japońscy twórcy Subaru 1000 nie bali się szukać pomysłów poza branżą motoryzacyjną. Wystarczyło umieścić silnik wzdłuż osi samochodu, by pozbawić auto kłopotów z jego prowadzeniem.
Kultowe Subaru Impreza
Z roku na rok marka coraz bardziej rozwijała skrzydła. Na rynku pojawiły się kolejne, ulepszone modele Subaru, które zdobywały popularność wśród osób poszukujących trwałych i dynamicznych samochodów: Leone z napędem AWD oraz Rex czy Legacy z napędem 4WD. Ale to rok 1992 przyniósł koncernowi najwięcej sławy za sprawą modelu Subaru Impreza. Do dziś uważany jest za kamień milowy i najchętniej wybieraną odmianę Subaru, idealną do dynamicznej jazdy sportowej. Subaru Impreza stał się sławny, wygrywając Mistrzostwa Świata w Rajdzie Nowej Zelandii oraz Rajdzie RAC. Epika Collina McRae sprawiła, że Impreza zaczęła być kojarzona z drapieżną skutecznością nie tylko na torze, ale także na zwykłej drodze. Pokłosiem tych działań stała się Impreza WRX, która z roku na rok zwiększała swoje osiągi. Można powiedzieć, że obecnie dostępna w salonach czwarta generacja tego modelu jest tym wszystkim, czego poszukiwali twórcy Subaru od początku istnienia marki.