Najczęstsze usterki układu chłodzenia

Układ chłodzenia odpowiada za optymalną temperaturę jednostki napędowej – to dzięki niemu silnik nie przegrzewa się nawet podczas długotrwałej i intensywnej pracy. Warto wiedzieć, jakie są najpopularniejsze usterki układu chłodzenia – rozpoznanie awarii w porę uchroni nas nie tylko przed kosztownymi i uciążliwymi naprawami, ale przede wszystkim – zagwarantuje bezpieczeństwo na drodze nam i naszym współpasażerom.

Awaria termostatu

To jedna z najczęstszych usterek układu chłodzenia. Problemy z termostatem dość często sygnalizuje świecąca się kontrolka lub wskaźnik informujący o zbyt wysokiej temperaturze w układzie. Usterka ta polega na tym, że termostat zacina się, pozostając w pozycji zamkniętej. To z kolei uniemożliwia przepływ płynu do chłodnicy i odprowadzenie z cieczy nadmiarowego ciepła. Jak sobie poradzić z awarią termostatu? Można tymczasowo zdemontować tę część, tak, aby płyn swobodnie krążył w układzie chłodzenia. Jest to jednak rozwiązanie krótkofalowe, na dłuższą metę powodujące niedogrzanie silnika. Zepsuty termostat najlepiej wymienić, przy zakupie nowej części zwracając szczególną uwagę na jej jakość. W zakupie sprawnego, wytrzymałego elementu z pomocą przychodzą specjalistyczne punkty sprzedaży, takie jak sklep z termostatami motochemia.pl.

Uszkodzenie elementów wentylatora

Do tego typu usterek zalicza się uszkodzenie silnika wentylatora lub włącznika. W przypadku tej awarii wymiana części jest jedyną możliwością naprawy. Istnieją też sposoby, które pozwalają poradzić sobie doraźnie z problemem i uruchomić wentylator tak, by pracował jeszcze przez krótki czas. Jeśli zatem w trasie zaskoczyła nas usterka włącznika wentylatora, a my chcemy za wszelką cenę dotrzeć do najbliższego warsztatu, podłączmy wentylator ,,na krótko” (tak, by pracował nieprzerwanie). Pozwoli nam to odbyć krótką podróż bez ryzyka przegrzania samochodu. Warto podkreślić jednak, że powyższy sposób to metoda ,,dla wtajemniczonych” – osób, które mają pewną wiedzę z zakresu budowy pojazdów.

Usterki pompy

Do usterek układu chłodzenia należą również awarie pompy cieczy chłodzącej. Mogą mieć one rozmaity charakter – przyczyną niesprawności pompy może być urwany wirnik czy chociażby pasek klinowy (w samochodach, w których pasek ten odpowiada za napędzanie pompy). To wyjątkowo niebezpieczna awaria – kiedy pompa nie funkcjonuje, czynnik chłodzący nie krąży w układzie, a silnik nagrzewa się praktycznie natychmiastowo do bardzo wysokich temperatur. Sytuacja ta może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń jednostki napędowej. 

Niedogrzany silnik

Awarie układu chłodzenia kojarzą się głównie z przegrzaniem poszczególnych elementów układu. Okazuje się jednak, że równie szkodliwa dla naszego samochodu jest zbyt niska temperatura. Niedogrzany silnik spala większe ilości paliwa. Wskutek pracy w za niskiej temperaturze obniżeniu ulega również żywotność jednostki napędowej (szybciej zużywają się ruchome elementy wewnątrz silnika). Jaka jest bezpośrednia przyczyna tego typu usterki? Jest to nieprawidłowo działający termostat. Gdy element ten nie domyka się, ciecz cały czas krąży w większym obiegu, odprowadzając ciepło w nadmiernym stopniu. Warto zatem, wymieniając termostat, wybrać naprawdę wysokiej jakości część – jak widać, element ten może być przyczyną wielu usterek, polegających zarówno na przegrzaniu, jak i niedogrzaniu układu.

Usterki układu chłodzenia – jak sobie z nimi radzić?

Drobne usterki układu chłodzenia naprawisz sam – pamiętaj, aby przygotowując się do pracy, zerknąć do wiarygodnych źródeł wiedzy, takich jak blog z poradami motoryzacyjnymi sklepu motochemia.pl. Jeśli jednak awaria jest poważna, a samodzielna naprawa grozi zniszczeniem części lub w jakikolwiek sposób może zagrażać Twojemu bezpieczeństwu, powierz auto doświadczonemu mechanikowi, najlepiej pracującemu w sprawdzonym serwisie samochodowym. Zadbaj też o zakup odpowiednich części zamiennych w profesjonalnych sklepach motoryzacyjnych, takich jak sklep online Motochemia.

[Głosów:2    Średnia:2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ