Spawanie aluminium metodą TIG – dobry wybór dla moto-majesterkowiczów?

Chociaż wiele metali jest spawanych metodą TIG, najczęściej związanym z nim jest aluminium, zwłaszcza z metalami o mniejszej grubości. Oczywiście wiele innych procesów może zespawać aluminium, ale przy lżejszych materiałach TIG jest właśnie najbardziej odpowiednim procesem.

Popularność metody TIG w kontekście motoryzacyjnym

Popularność aluminium w zastosowaniach motoryzacyjnych spowodowała, że spawanie metodą TIG jest dzisiaj już niemal standardem. Mocne mechanicznie i atrakcyjne wizualnie efekty spawania metodą TIG to proces numer jeden wybierany nie tylko przez profesjonalnych spawaczy, ale też przez każdego zapalonego entuzjastę i hobbystę motoryzacji.

Na co zwrócić uwagę przy wykorzystaniu TIG do spawania aluminium?

Proces ten dobrze nadaje się do aluminium, ale istnieje kilka cech metalu, które wskazują na punkty, które należy wziąć pod uwagę, jeśli ten materiał ma być spawany z łatwością i jakością. Czysty metal nie wykazuje zmian koloru przed stopieniem, tak charakterystycznym dla większości metali. Z tego powodu aluminium nie jest w stanie pokazać „gołym okiem”, kiedy jest gorące lub gotowe do stopienia. Tlenkowa warstwa, która tworzy się tak szybko na powierzchni tego metalu, ma temperaturę topnienia prawie trzy razy większą. Aby jeszcze nie było za łatwo – aluminium wrze nawet w niższej temperaturze niż ten tlenek się topi. Tlenek jest również cięższy od aluminium i po stopieniu ma tendencję do opadania lub uwięzienia w roztopionym aluminium. Biorąc pod uwagę tych kilka tych powodów łatwo jest zrozumieć, dlaczego przed spawaniem należy usunąć jak najwięcej tlenkowej warstwy. Na szczęście odwrotna polaryzacja połowy łuku prądu przemiennego uzyskiwania przy wysokiej klasy urządzeniach do spawania metodą TIG, spawarkami takimi jak znakomicie usuwa zanieczyszczenia tego tlenku przed spoiną.

Spawanie TIG: wskazówka dla zainteresowanych

Nie można przy tym wszystkim zapominać, iż aluminium jest doskonałym przewodnikiem ciepła. Wymaga dużych nakładów ciepła podczas spawania, ponieważ podczas ogrzewania otaczającego metalu nieszlachetnego traci się dużo ciepła. Po pewnym czasie spawania znaczna część tego ciepła przesuwa się przed łukiem i wstępnie podgrzewa metal podstawowy do temperatury wymagającej mniejszej siła spawania niż wcześniej. Decydując się na wykorzystanie spawania TIG do swoich celów hobbystycznych można tego nie wiedzieć, dlatego ważna jest porządna edukacja na ten temat i przygotowanie się do tego nietrudnego, ale dość wymagającego zadania z większym wyprzedzeniem.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ