czwartek, Maj 16, 2024
Strona 55

Kultowe auta, o których powstały legendy

0

W Polsce na 1000 mieszkańców przypada 539 samochodów. To więcej niż we Francji i Wielkiej Brytanii. W naszym kraju w ostatnich 10 latach przybyło ponad 10 milionów aut, a tendencja jest wzrostowa. Dzisiaj w każdej rodzinie jest przynajmniej 1 samochód. Wybieramy te bezpieczne, szybkie, niezawodne i wypełnione po brzegi nowoczesną technologią. Podróżując do przeszłości, możemy się przekonać, że nie zawsze tak było, natomiast jedno jest pewne – legendarny świat motoryzacji jest piękny i zasługuje na to, aby poświęcić mu dłuższą chwilę uwagi.

Piękno, duży wpływ na rozwój motoryzacji, przełomowe odkrycia i rewolucyjne zmiany w konstrukcji – są takie samochody, które wspominamy przez długie lata. W podróż po motoryzacyjnej przeszłości zabiera nas kolekcja Kultowe Auta, książek przedstawiających i opisujących sylwetki legendarnych samochodów. Do każdego numeru dołączona jest oficjalna replika samochodu w skali 1:60-1:64.

Dla małych i dużych fanów motoryzacji

Motoryzacja to dziedzina zainteresowania szczególnie małych, jak  dużych chłopców. Od najmłodszych lat wykazują oni pragnienie kierowania samochodem swoich ojców, dziadków i wujków. Z każdym kolejnym rokiem u wielu z nich początkowa fascynacja przeradza się w hobby. Chcą wiedzieć coraz więcej na temat współczesnych nowoczesnych modeli, ale równie chętnie wracają do czasów, kiedy po ulicach polskich i europejskich miast jeździły Porsche 964 Turbo, Mercedes Benz 190 SL, Fiat 125p i Syrena 105. Kolekcja Kultowe Auta może być dla nich pomocą w odkryciu samochodów, które znają tylko z telewizji i zdjęć. Dla starszego pokolenia to ucieczka do wspomnień, a także ponowne przeżycie lat młodości.

Polska legenda

W kolekcji Kultowe Auta nie mogło zabraknąć jednego z symboli polskiej motoryzacji, czyli Fiata 125p. Produkowany był on przez 24 lata od 1967 roku. Był on godnym zastępcą innej polskiej legendy – Warszawy produkowanej do 1951 roku. Wykorzystano w nim stosunkowo mocny silnik, który pozwalał rozpędzić się Fiatom do 155 km/godz. Wyprodukowano go aż 1,5 mln sztuk, z czego 586 376 wyjechało z naszego kraju i trafiło w ręce zagranicznych kierowców. Fiat 125p zwiedzał cały świat.

Francuska „kaczka”

Entuzjaści francuskiej motoryzacji zapewne znają ją doskonale. „Kaczka” to po prostu Citroën 2 CV, samochód, który wzbudzał bardzo skrajne uczucia. Dla jednych był to unikat, swoiste piękno o niecodziennej stylistyce. Dla innych symbol tego, jak samochód wyglądać nie powinien. Nikt jednak nie zaprzeczy, że Citroën 2 CV zatrząsnął światem motoryzacji w I połowie lat 90. XX wieku. To charakterystyczny samochód o karykaturalnie wąskich kołach i obłych kształtach. Debiutując, uznany został za najbrzydsze auto. To tylko kilka powodów, dla których musiało się znaleźć w kolekcji Kultowe Auta.

Włoska elegancja

Prawdziwa ikona stylu i elegancji, sportowa legenda, zaawansowane technologicznie dzieło nowej generacji. Alfa Romeo Spider jest ozdobą kolekcji Kultowe Auta, który doskonale odzwierciedla włoskie piękno. W prostej, ale wytwornej stylistyce bije sportowe serce, natomiast całość dopełnia bogate wyposażenie, które w czasach powstania auta były czymś zupełnie nowym.

Kultowe Auta na Twojej półce

Kolekcję Kultowe Auta można kupić m.in. na stronie Kiosk.ruch.com.pl. To książka z dużą ilością wartościowej wiedzy dotyczącej konkretnego modelu samochodu. Znajdziesz w niej specyfikację techniczną, charakterystykę i projekt oraz historię powstania. Na szczególną uwagę zasługują jednak modele samochodów, wykonane z wysokiej jakości metalu, z troską o najdrobniejszy szczegół, wyróżniające się niebywale wiernym odwzorowaniem oryginału.

Jak holować przyczepę za pickupem lub samochodem

0

Jeśli jesteś właścicielem pickupa lub samochodu jest duża szansa, że ​​w końcu użyjesz go do holowania przyczepy. Holowanie nie jest trudne, ale wymaga trochę przygotowania i kilku ważnych ustawień, zanim zainstalujesz hak holowniczy (na przykład hak do vw caddy). Nasze porady dotyczące holowania pomogą ci w przygotowaniu do holowania.

Przed holowaniem przyczepy

– Zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu, aby określić maksymalny limit załadunku i dowiedzieć się, czy producent zamieścił jakiekolwiek uwagi związane z holowaniem. Dowiedz się o różnych typach zaczepów, aby upewnić się, że twój hak jest odpowiedni dla przedmiotu, który chcesz holować. Jeśli jesteś użytkownikiem samochodu Volkswagena, poznaj szeroką ofertę haków holowniczych (w tym hak do vw caddy) na stronie internetowej www.vwuzytkowe-sklep.pl.

– Sprawdź opony i ciśnienie w oponach pojazdu holowniczego i przyczepy oraz upewnij się, że wszystkie nakrętki są dobrze dokręcone (specyfikacje znajdują się w instrukcjach obsługi pojazdu i przyczepy).

– Podłącz przewody przyczepy do ciężarówki; sprawdź wszystkie światła, aby upewnić się, że działają.

= Nałóż lekką warstwę smaru na kulkę przyczepy, zanim połączysz ją z językiem przyczepy.

– Upewnij się, że język przyczepy jest dobrze zamocowany lub zablokowany na kuli zaczepowej, bez nadmiernego luzu.

Podłącz łańcuchy bezpieczeństwa od przyczepy do pojazdu holującego.

– Przyczepy wyposażone w hamulce elektryczne mają urządzenie, które uruchamia hamulce, jeżeli przyczepa odłącza się od pojazdu holującego. System łączy się z ciężarówką lub innym pojazdem za pomocą małego kabla, który pociąga za dźwignię, aby uruchomić zespół hamowania przyczepy, jeśli przyczepa zostanie oddzielona. Jeśli twoja przyczepa ma tę funkcję, używaj jej przy każdym holowaniu.

– Wyreguluj zewnętrzne lusterka wsteczne, aby zobaczyć boki pojazdu holującego i boki przyczepy. Ważne jest, aby mieć dobry widok na pojazdy za tobą i obok ciebie.

Ładowanie przyczepy

Podręczniki użytkownika są dobrym źródłem informacji na temat instrukcji rozmieszczenia ciężarów, ale ogólnie, rozłóż ciężar równomiernie między dwoma bokami i wzdłuż przyczepy. Zabezpiecz ładunek, aby go unieruchomić.

Ciągnięcie przyczepy

Podłączenie przyczepy do pojazdu zmienia prawie wszystko w sposobie, w jaki będziesz kierował samochodem. Będziesz musiał mocniej dociskać pedał gazu, potrzebował większej odległości, aby się rozpędzić, jak również zwiększy się droga hamowania. Zmiany w prowadzeniu oznaczają, że musisz być bardziej przygotowany niż kiedykolwiek na samochody nagle hamujące przed tobą, lub dzieci wyskakujące na ulicę. Ale ponieważ szybkie hamowanie może powodować kołysanie się przyczepy, ważne jest, abyś patrzył jak najdalej przed siebie, abyś mógł przewidzieć, co może znajdować się na twojej drodze, i wykonywać powolne i równomierne manewry.

– Zwolnij w zatłoczonych miejscach.

– Trzymaj większy odstęp od pojazdu przed tobą, niż normalnie.

– Obserwuj, co się dzieje na kilka pojazdów do przodu.

– Zadawaj się bardziej na zakrętach.

Kiedy ciągniesz przyczepę, pamiętaj, że podczas pokonywania zakrętów koła przyczepy nie będą jechać dokładnie po śladach pojazdu holującego Jeśli więc skręcasz w lewo, a lewe koła pojazdu holowniczego znajdują się dokładnie na linii środkowej, lewe koło przyczepy (lub koła) będzie na linii lub poza nią, umieszczając przyczepę na drodze nadjeżdżającego pojazdu . Wykonaj szersze obroty, aby zrekompensować tę różnicę.

Holowanie pod górę i zjazd w dół

– Zmiana biegu na niższy zapewnia większą moc pod górę i pomaga spowolnić jazdę na pochyłości.

– Hamulce będą się przegrzewać, jeśli podczas jazdy w dół trzymasz stopę na pedale hamulca.

Cofanie

– Poruszaj się wolno i nie wykonuj gwałtownych manewrów, gdy cofasz się – lekkie ruchy kierownicy to wszystko, czego potrzebujesz.

– Jeśli to możliwe, niech ktoś poza pojazdem będzie kierował twoimi ruchami.

– Przed każdą podróżą przeczytaj wszystkie podręczniki, które są dostarczane z każdym komponentem do holowania, ale pamiętaj, że bezpieczne holowanie również wymaga praktyki. Poćwicz na pustych drogach lub na pustych parkingach.

Jeśli potrzebujesz osprzętu holowniczego (na przykład hak do vw caddy), odwiedź stronę internetową sklepu Volkswagena, pod adresem www.vwuzytkowe-sklep.pl. Znajdziesz tam wysokiej jakości, oryginalne produkty w atrakcyjnych, internetowych cenach.

Jak skontrolować zawartość spalin opuszczających Twój samochód?

0

Tematyka spalin i ich negatywnego wpływu na środowisko to temat rzeka, a debata trwa w najlepsze od kilku lat i potrwa jeszcze chyba przez kilka kolejnych. My w tym artykule jednak chcieliśmy przyjrzeć się sprawie od nieco bardziej technicznej strony. Skupimy się na urządzeniu, jakim jest szerokopasmowa sonda lambda, czyli narzędzie pomiarowe dla silników benzynowych i wysokoprężnych.

Co to jest mieszanka idealna?

Przyjęło się, że mieszanka stechiometryczna to taki stan, w którym na każdy kilogram spalonego paliwa przypadka 14,7 kg powietrza. To właśnie taki stosunek nazywany jest mieszanką idealną, a szerokopasmowa sonda lambda po pomiarze wskazuje wartość 1. Każde odchylenie w jedną bądź drugą stronę będzie czyniło ją mieszanką bogatą, bądź ubogą. Nie trzeba chyba tłumaczyć, że w przypadku ubogaconej mieszanki problemu praktycznie nie ma, natomiast gdy w spalinach jest zbyt mało powietrza, taki problem się pojawia. Spliny wytwarzają szkodliwe dla atmosfery tlenki wodoru, węglowodory itp. Silnik generujący ubogie mieszanki powietrzno-paliwowe może być bardzo szkodliwy dla środowiska, dlatego zaleca się stosowanie szerokopasmowych sond lambda w celu uzdatniania spalin.

Jak działa sonda lambda?

Szerokopasmowa sonda lambda to specjalne urządzenie przypominające swoją budową kabel do telewizora. Taki kształt spowodowany jest tym, że umieszcza się ją w przewodzie wydechowym, który to zazwyczaj jest podłużną rurą. W szerokopasmowej sądzie lambda znajdują się dwa główne punkty. Pierwszy z nich ma za zadanie sprawdzać to, czy mieszanka paliwowa jest uboga, czy bogata. Taki pomiar zachodzi poprzez specjalne czujki umieszczone w urządzeniu. Aby taki proces był możliwy, konieczne jest podgrzanie jonów do odpowiedniej temperatury, dlatego bardzo często w szerokopasmowych sondach lambda montuje się dodatkowo specjalne grzałki. Drugi ważny element to specjalne urządzenia pozwalające na pobieranie powietrza z atmosfery i dotlenianie mieszanek ubogich, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Im więcej tlenu wytwarza się w spalinach, tym wyższe ciśnienie w sondzie. Z kolei mała ilość jonów rzutuje na wysokie napięcie zmieniające się skokowo o ok. 0,5 V.

Wszyscy kierowcy powinni zadbać o to, aby ich pojazdy generowały jak najmniej szkodliwe spaliny. Ekolodzy i innowatorzy w dziedzinie produkcji samochodów hybrydowych chcą zrewolucjonizować rynek i dopuszczać do ruchu pojazdy z silnikami elektrycznymi zasilanymi np. przez promienie słoneczne, jednak póki co warto skupić się na sprawdzonych już rozwiązaniach, czyli stosowaniu szerokopasmowych sond lambda w układach wydechowych.

Przyczepy trzeba zabezpieczać. Najlepiej solidnymi podporami

0

Przyczepy samochodowe są bardzo popularne wśród osób przewożących różnego rodzaju towary. Mogłoby się wydawać, że wyparły je samochody dostawcze. Nic bardziej mylnego. Cała masa ludzi, wykorzystuje je w pracy regularnie. Także duże firmy korzystają niekiedy z przyczep, w niektórych sytuacjach. To świadczy o ich ogromnej wciąż popularności. Coś musi stać za tą popularnością.

Czy wymiana opon dotyczy każdego właściciela samochodu?

0

Posiadając samochód mamy wiele obowiązków, aby jego użytkowanie było bezpieczne dla nas i dla innych uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim naszym obowiązkiem jest przegląd techniczny, który raz w roku trzeba wykonać. Jeśli diagnosta stwierdzi, że auto jest sprawne, to raczej niczego nie powinniśmy się obawiać, gdyż dzisiejsze badania diagnostyczne są bardzo precyzyjne.

Autonomiczne samochody? Kierowcy mówią „nie”

0

Kierowcy wciąż pozostają sceptyczni względem samochodów autonomicznych. Według najnowszych badań, zdecydowana większość z nich deklaruje chęć samodzielnego prowadzenia pojazdów.

Jakie regały sprawdzą się w warsztacie?

0

Zarówno w biurach jak i magazynach czy innych miejscach pracy konieczne jest posiadanie odpowiedniego wyposażenia w skład, którego wchodzą często różnorodne miejsca do przechowywania materiałów. W warsztatach dużą rolę odgrywają regały metalowe, które są nie tylko bardzo wytrzymałe, ale i funkcjonalne. Jednak nie każdy właściciel warsztatu jest przekonany do takiego rozwiązania. Warto, więc przyjrzeć się tematowi z bliska.

Regały metalowe – zalety

W miejscach takich jak warsztaty samochodowe przechowuje się wiele narzędzi, urządzeń czy też produktów i materiałów, z których korzysta się w codziennej pracy. Dobra organizacja miejsca pracy pozwala mechanikom sprawnie wykonywać swoje codzienne obowiązki. Regały, które posłużą do magazynowania i przetrzymywania pewnych przedmiotów są zatem bardzo potrzebne. Jednak zwyczajne drewniane czy też plastikowe regały niekonieczne sprawdzają się w takich miejscach. A to, dlatego, że nie są one ani dość wytrzymałe ani nie umożliwiają łatwego czyszczenia. Regały metalowe są natomiast bardzo solidne, a co więcej można je z łatwością utrzymać w czystości. W warsztatach samochodowych pojawia się wiele brudu i kurzu, dlatego też półki i regały do przechowywania narzędzi muszą być łatwe do wyczyszczenia. W przypadku regałów metalowych sprawa jest dość prosta, gdyż można je z powodzeniem przetrzeć ścierką na mokro i nie ma żadnego ryzyka, że uszkodzi się ich powierzchnię. Z innej strony takie regały muszą być bardzo wytrzymałe i solidne, gdyż zazwyczaj przechowuje się na nich ciężkie przedmioty takie jak opony czy też urządzenia do naprawy aut, a także metalowe narzędzia i produkty. Takie wykonane z metalu regały są na tyle mocne, że są w stanie udźwignąć nawet bardzo duże ciężary.

Regały metalowe do warsztatów profesjonalnych i amatorskich

Różne rodzaje regałów metalowych znaleźć można dzisiaj w wielu sklepach zajmujących się sprzedażą elementów wyposażenia takich miejsc jak warsztaty. Co najlepsze nie są to jedynie modele, które przeznaczone są do warsztatów profesjonalnych, ale sprawdzają się one także w domowych i amatorskich warsztatach. Przykładowe regały metalowe (których ofertę możesz przejrzeć w tym sklepie: https://www.regaly.biz/pol_m_Regaly-metalowe-1731.html) można z powodzeniem wykorzystać w dowolnym warsztacie, gdyż występują one w różnych wymiarach i można je dzięki temu dopasować do każdego wnętrza.

Kamizelka odblaskowa – czy jest potrzebna motocykliście?

0

Używanie kamizelek odblaskowych przez motocyklistów budzi wiele kontrowersji. Jedni posiadacze motocykli już od lat nie wyobrażają sobie jazdy bez odblasków, inni za żadne skarby nie założą fluorescencyjnej odzieży czy gadżetu, gdyż nie pasują one do ich stylu. O tym kto ma rację i czy kamizelki – lub inne odblaski – są naprawdę potrzebne, motocyklistom opowiemy w tym tekście!

Czy warto inwestować w kufry aluminiowe?

0

Jeśli motocyklem jeździsz nie tylko po mieście, ale równie chętnie korzystasz z niego podczas dłuższych eskapad i kilkudniowych wyjazdów za miasto, powinieneś zdecydować się na wybór jednego z dostępnych systemów bagażowych, dedykowanych dla motocykli różnych typów. Najpopularniejsze z nich to sakwy motocyklowe tekstylne i skórzane oraz kufry motocyklowe, w tym kufry aluminiowe i często instalowane na skuterach, kufry plastikowe – wykonane z wytrzymałego i lekkiego tworzywa sztucznego. Który rodzaj systemu bagażowego wybrać? Jaka jest charakterystyka każdego z nich i czy kufry z aluminium rzeczywiście są najlepszą opcją dla każdego motocyklisty?

Sakwy motocyklowe

To jeden z najpopularniejszych systemów bagażowych i najtańszy, jeśli zdecydujemy się na wybór sakw tekstylnych (sakwy skórzane, zwłaszcza te efektownie zdobione są znacznie droższe). Jego zaletą jest niska waga, prosty montaż, dopasowanie do wielu typów motocykli, duża elastyczność, która minimalizuje ryzyko złamania nogi, gdy ta utknie pod sakwą w momencie położenia maszyny na ziemi, a także atrakcyjny stosunek ceny do oferowanego poziomu użyteczności. Warto również pamiętać, że sakwy motocyklowe nie poszerzają tak bardzo obwodu motocykla, jak robią to zainstalowane na stelażu kufry aluminiowe. Niestety w stosunku do kufrów sakwy mają zwykle mniejszą pojemność. Nie są również w pełni szczelne, przez co znajdujący się w ich wnętrzu bagaż jest słabiej chroniony przed wilgocią i złodziejami.

kufry aluminiowe

Kufry motocyklowe

te dzielimy na lekkie kufry plastikowe i niezwykle eleganckie kufry aluminiowe. Te pierwsze charakteryzują się wysokim poziomem szczelności i atrakcyjny stosunkiem ceny do oferowanej pojemności. Te drugie wyróżnia najwyższa możliwa wytrzymałość, duża pojemność oraz niezwykle efektowny wygląd zewnętrzny. Jeśli potrzebujesz kufra do przewożenia wrażliwych ładunków na stosunkowo krótkich dystansach, możesz pozostać przy kufrze plastikowym. Pamiętaj jednak, że w razie upadku taki kufer prawdopodobnie pęknie i nie będziesz mieć już z niego żadnego pożytku. Z kuframi aluminiowymi takich problemów mieć nie będziesz. Są one znacznie bardziej wytrzymałe, a dzięki sztywnej konstrukcji, doskonale zabezpieczają każdy rodzaj ładunku, jaki będziesz w nich przewozić. Poza tym ten typ kufrów wyróżnia się niezwykle dużą pojemnością i efektownym wyglądem zewnętrznym. Takie kufry są również najbardziej praktyczne – jeśli zainwestujesz w porządny stelaż, montaż i demontaż kufrów staje się dziecinnie prosty. W takiej opcji kufry aluminiowe pełnią funkcję klasycznych walizek, które w razie potrzeby możesz zdjąć z motocykla i zabrać ze sobą na noc

Spodnie motocyklowe damskie – wybór materiałów i ich właściwości

0

Coraz więcej kobiet lubi jeździć na motorze. Są nie tylko pasażerkami, ale równie często kierowcami. Warto wtedy zadbać o odpowiedni strój. Niezwykle istotne są spodnie motocyklowe damskie, które spełniają określone funkcje. Decydując się na zakup, warto zwrócić uwagę nie tylko na wygląd, ale również na komfort jazdy, jaki zapewniają oraz bezpieczeństwo.

Spodnie motocyklowe damskie tekstylne – dla wielbicielek szybkiej jazdy na ścigaczu

Dla amatorek ścigaczy i szybkiej jazdy doskonałym wyborem są spodnie tekstylne. Dostępne są klasyczne modele, jak i na szelkach. Doskonałej jakości materiał sprawdzi się niezależnie od pogody, czy też temperatury. Warto wybrać model z membraną, który nie przemaka. Najlepiej zdecydować się na modele, które posiadają niepalne wstawki, jak i elementy odblaskowe, co jest dodatkową gwarancją. Spodnie tekstylne zapewniają doskonały komfort, jazdy, jak i nie ograniczają ruchów. Świetnie wentylacja sprawia, że skóra oddycha i nie poci się nawet w razie dużych upałów.

Spodnie motocyklowe damskie skórzane – idealne na chopper

Dla pań, które preferują jazdę na dużych, niskich i szerokich motorach lepiej sprawdzą się spodnie motocyklowe skórzane. Wysokiej jakości skóra sprawdza się niezależnie od temperatury i zapewnia komfortową jazdę. Ponadto wykazuje zdecydowanie większą odporność na tarcia, co pomaga chronić skórę w razie wywrotki, czy też upadku. Wszyte na stałe ochraniacze stanowią dodatkową ochronę dla kolan. Sprawdzą się także w czasie długich wycieczek.

Spodnie motocyklowe damskie z poliestru i jeansowe – alternatywa dla skórzanych

Można również zdecydować się na spodnie z wzmocnionego poliestru. Takie modele na ogół posiadają bardziej wyróżniający się wygląd w myśl zasady Rider Attack Position, która umożliwia wykonanie każdej pozycji, bez możliwości ograniczeń ruchowych. Można również zdecydować się na spodnie jeansowe, które najlepiej sprawdzą się dla pasażerek, pomimo tego, że jeans jest stosunkowo miękki, może lekko ograniczać ruchy i nie sprawdzi się w trakcie deszczów, czy też mrozów. Różne rodzaje materiałów i ich wytrzymałość zaspokoją potrzeby nawet najbardziej wymagających motocyklistek. A mnogość wzorów i kolorów, sprawi, że każda kobieta znajdzie coś dla siebie.