reczna myjnia

Czysty i wypolerowany samochód to nie tylko kwestia estetyki, ale dbałości o stan karoserii i nie rdzewienie poszczególnych części. Dlatego samochód należy myć regularnie pamiętając również o okresowym glinkowaniu i woskowaniu, które najlepiej wykonywać wczesną jesienią. Można dzięki temu usunąć trudne zabrudzenia, które nie schodzą tak łatwo przy pomocy zwykłych środków czyszczących, a mowa tu chociażby o żywicy. Poza częścią zewnętrzną ważne jest również wnętrze, a więc cała deska rozdzielcza oraz tapicerka samochodowa i rzecz jasna wycieraczki. W dzisiejszym poradniku poradzimy jak poradzić sobie z kompleksowym myciem samochodu i jak je przeprowadzić krok po kroku. Powiemy również po jakie środki do prania tapicerki samochodowej warto sięgać.

Oczyszczanie samochodu ze znacznych zabrudzeń

mycie felg

Kompleksowe czyszczenie, z woskowaniem i polerowaniem polecane jest przed zimą dla lepszej ochrony lakieru, jednak to nie znaczy, że nie należy robić tego częściej. Jeśli po umyciu i przesunięciu dłoni po karoserii odczuwa się jej chropowatość znaczy to, że drobinki zanieczyszczeń nadal się na niej znajdują i konieczne jest wykonanie glinkowania. Jednak zanim o nim, najpierw o myciu karoserii. Należy przygotować dwa wiadra z wodą. Jeden ze środkiem czyszczącym, to znaczy dobrej jakości szamponem samochodowym bezpiecznym dla lakieru, a drugi z czystą wodą. Potrzebna będzie jeszcze rękawica do mycia, oczywiście wykonana z miękkiego materiału, który nie zarysuje karoserii. Samochód zawsze myjemy z góry na dół, a po każdorazowym zebraniu zanieczyszczeń płuczemy rękawicę w czystej wodzie. Może się okazać, że w przypadku bardzo brudnego samochodu będzie konieczna jego kilku krotna wymiana. Oczywiście możemy skorzystać również z łatwiejszych sposób i myjni ręcznej, ciśnieniowej. Jednak w takiej sytuacji odjeżdżanie z umytym jednak mokrym samochodem jest bezsensowne, gdyż zanieczyszczenia szybko się do niego przykleją. Zatem warto mieć ze sobą szmatkę z mikrofibry, aby dokładnie zebrać nadmiar wody z karoserii. Ten element będzie konieczny również przy samodzielnym myciu. Na końcu myje się felgi i zderzaki, czyli najbrudniejsze elementy samochodu.

Glinkowanie albo środki w sprayu do smaru i żywicy

Kolejny etap to już wspomniane usuwanie trudnych zanieczyszczeń, których nie dało się usunąć poprzez standardowe mycie karoserii. Można zastosować specjalistyczne środki w sprayu, dzięki którym możliwe jest rozpuszczenie żywic, czy smarów. Jednak trzeba pamiętać, że stosuje się je tylko na elementy metalowe, zatem warto zabezpieczyć samochód przy ich stosowaniu. Jeśli zanieczyszczenia w dalszym ciągu są wyczuwalne można użyć profesjonalnego środka używanego przez lakierników i detailerów, czyli glinki. Dla początkujących polecana jest miękka, z którą pracuje się dłużej, jednak nie ma ryzyka zarysowania karoserii. Konieczny jest również środek zapewniający poślizg sprzedawany razem z glinką lub osobno. Można również wymieszać wodę z szamponem samochodowym, co także stanowić będzie podstawę do glinkowania. Przed użyciem samą glinkę należy spłaszczyć na kształt dysku i zanurzyć w ciepłej wodzie. A na karoserię użyć środka poślizgowego. Po zebraniu jednym ruchem pierwszych zanieczyszczeń. Należy glinkę zgnieść do środka i znów uformować, tak by zanieczyszczenia nie dostały się z powrotem na karoserię, gdyż w połączeniu z tarciem powoduje to powstawanie rys. Najlepiej zaopatrzyć się w odpowiednią ilość glinki, a zanieczyszczoną od razu wyrzucać. Potem należy przeprowadzić test z wodą. Jeśli krople zbijają się na karoserii, znaczy to, że powłoka jest należycie umyta. Można zatem przejść do woskowania.

Woskowanie, czyli zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami

mycie auta

Po glinkowaniu należy przeprowadzić woskowanie, które zabezpiecza przed wnikaniem zanieczyszczeń i ułatwia późniejsze mycie samochodu. Największy połysk można uzyskać przy użyciu twardych wosków, jednak tu potrzeba wprawy. Dlatego będąc początkującym najlepiej zacząć od mleczek i zaopatrzyć się w ściereczkę z mikrofibry. Woskowanie należy wykonywać kolistymi ruchami. Dzięki niemu lakier odzyskuje blask i jest lepiej zabezpieczony przed korozją. Taki zabieg należy przeprowadzić jesienią lub gdy temperatura nie przekracza 20 stopni.

Mycie wnętrza samochodu

Do deski rozdzielczej używamy specjalnych środków w sprayu, które przeznaczone są do powierzchni plastikowych. Do elementów skórzanych również wybieramy specjalistyczne preparaty. Środki do prania tapicerki samochodowej pozwalają na pozbycie się nawet uporczywych zabrudzeń, gdyż dobrze rozpuszczają tłuszcze. Najlepiej wybierać koncentraty i mieszać je z wodą w odpowiedniej proporcji, według zaleceń producenta. Potem sam proces ściągania proszku odbywa się przy pomocy odkurzacza do prania tapicerki samochodowej, w który warto się zaopatrzyć. Może być to również uniwersalny odkurzacz do prania. Po przeprowadzeniu czyszczenia warto wnętrze przewietrzyć.

Kompleksowe mycie samochodu niewątpliwie zajmuje sporo czasu. Warto jednak decydować się na nie, kiedy karoseria jest wyjątkowo zabrudzona i trudno usunąć zabrudzenia poprzez zwykłe mycie. Wnętrze samochodu warto myć raz na kilka miesięcy, około cztery razy do roku. Jeśli jeździmy samochodem codziennie, to właściwie absolutne minimum. Oczywiście, gdy przytrafią się trudne zabrudzenia nie należy zwlekać z ich usunięciem z tapicerki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ